Memoriu referitor la problemele existente la nivel de salarizare a asistentilor personali ai persoanelor cu handicap din Romania

 

Domnule Ministru al Muncii, Familiei si Protectiei Sociale,

 

Avand in vedere numeroasele sesizari cu privire la nerespectarea prevederilor Legii nr. 448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, in ceea ce priveste plata drepturilor salariale ale asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav, se impun de urgenta o serie de masuri.

Astfel, tinand cont ca la aprobarea bugetelor locale pe 2010 nu s-au alocat resurse financiare suficiente pentru asigurarea si garantarea cheltuielilor salariale ale asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav din sumele defalcate din taxa pe valoare adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor, iar directiile generale de finante publice nu au dispus completarea sumelor din venituri proprii, majoritatea primariilor nu mai au bani pentru aceste drepturi.

La nivelul judetului Iasi, din cele 98 de primarii, doar 8 au repartizate sumele suficiente pentru plata drepturilor salariale ale asistentilor personali si a indemnizatiilor de insotitor al persoanei cu handicap grav, altul decat vizual, ceea ce a generat restante de luni de zile la plata acestora, cu consecinte grave asupra calitatii ingrijirii persoanelor cu handicap grav.

Imposibilitatea de a asigura plata drepturilor salariale a determinat, in multe localitati, din nevoia de a oferi mijloace de subzistenta acestor persoane, „trecerea in somaj” a asistentilor personali, efectuandu-se chiar proceduri de concediere colectiva(!)

In acest mod, s-a incalcat grav legislatia in vigoare, atat de catre autoritatile locale cat si de reprezentantii institutiilor publice cu responsabilitati in domeniu, care au acceptat neintemeiat privarea persoanelor cu handicap grav de dreptul la protectie sociala stabilit de comisia de incadrare in grad de handicap, singura abilitata sa decida in acest sens.

In plus, nu s-a rezolvat mai nimic, decat ca s-a pus presiune suplimentara pe bugetul fondului de somaj, autoritatea locala neavand in continuare resurse financiare pentru a asigura ingrijirea corespunzatoare a persoanelor cu handicap grav, in conditiile prevazute de Legea nr. 448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

Intarzierea acordarii drepturilor salariale pentru asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav, sau indemnizatiilor de insotitor pentru persoana cu handicap grav, trimiterea in somaj sau chiar concedierea colectiva a acestora a dus la o crestere alarmanta a cererilor de institutionalizare a persoanelor cu handicap pe motiv de imposibilitate financiara de a asigura ingrijirea acestora in familie. In plus, statul pierde dublu cu asistentii personali someri, pentru ca acestora li se acorda indemnizatie de somaj, iar persoanelor cu handicap grav trebuie sa li se asigure indemnizatie de insotitor si asistenta de specialitate, permanenta, din partea autoritatii locale.

In contextul in care in Romania mai bine de 10 ani s-a investit in programe de reforma in domeniul protectiei copilului si a persoanelor cu handicap, situatia actuala nu va avea ca efect decat intoarcerea de unde am plecat; nu mai vorbim de consecintele dezastruoase la nivel de persoana cu handicap. Iar dupa cum demonstreaza numeroase studii, costul de intretinere a unei persoane intr-o institutie este mult mai mare decat intr-o familie, iar pe termen lung presiunea pe bugetul de stat va fi si mai mare decat este in prezent.

Intrucat situatia semnalata este intalnita in aproape toate judetele, fiind afectate cateva mii de persoane cu handicap, consideram oportuna deblocarea imediata a fondurilor necesare pentru asigurarea platii integrale a acestor drepturi prin adoptarea prin ordonanta de urgenta a propunerilor de modificare a Legii nr. 11/2010, privind bugetul de stat, si anume introducerea la art.5, dupa alin (7) a unui nou alineat, (71), care va avea urmatorul cuprins:

“(71) In cazul in care sumele alocate prevazute la alin (4.c.) nu sunt suficiente pentru plata drepturilor salariale ale asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav si a indemnizatiilor de insotitor al persoanelor cu handicap grav, altul decat vizual, diferenta poate fi asigurata prin redistribuirea sumelor neutilizate pentru plata ajutoarelor sociale sau, in lipsa acestora, prin completare din fondul de rezerva al Guvernului, cu avizul institutiei prefectului, aprobata prin hotarare a Guvernului Romaniei”.

Avand in vedere ca in prezent M.M.F.P.S. lucreaza la un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea legii 448/20006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, propunem modificarea art.40, alin.1 care prevede in prezent ca - "Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada si sa garanteze in bugetul local sumele necesare din care se suporta salarizarea, precum si celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii". Modificarea articolului ar trebui sa se realizeze dupa cum urmeaza: art.40, alin.1 - "Sumele aferente platii asistentilor personali si a indemnizatiilor de insotitor se vor asigura din bugetele proprii ale judetelor /sectoarelor municipiului Bucuresti din transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale prevazute cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Muncii Familiei si Protectiei Sociale.

In prezent, art. 40, alin.1 si art. 44, punctul a) si b) paseaza autoritatilor locale responsabilitatea de a angaja si salariza asistentul personal sau de a asigura indemnizatia lunara, uitand sa asigure si fondurile necesare si ca legiuitorul nu da nici o responsabilitate primariilor in ceea ce priveste incadrarea in grad de handicap. Cu alte cuvinte primaria este obligata sa plateasca, dar nu are de unde sa stie cate persoane cu handicap vor intra in gradul 1 si deci nu are cum sa prevada in buget sumele necesare de la an la an. Incadrarea se face de catre Comisiile judetene pentru incadrarea in grad de handicap si ulterior persoana cu handicap se prezinta la primarie pentru angajarea unui asistent personal sau pentru a obtine indemnizatia de insotitor.

In forma actuala, Legea 448/2006 discrimineaza intre ele persoanele cu handicap, deoarece doar pentru insotitorii persoanelor cu handicap vizual grav, indemnizatia este asigurata de la bugetul de stat conform art.58, alin.3 si alin.10 din Legea 448/2006 si nu de catre primarii.

Propunerile legislative propuse mai sus trebuie aprobate de urgenta pentru a evita procesele care sunt acum pe rol intre asistentii personali si primarii, respectiv primariile care au ”trecut in somaj” sau au ”concediat colectiv” asistentii personali sa fie obligate sa-i reangajeze la solicitarea acestora.

Mentionam faptul ca prezentul document a fost realizat in colaborare cu:

  • Alexandru Gabriel Grinea, Inspector Social pe Iasi al M.M.F.P.S.
  • Ioan Ticu, Director Executiv Adjunct la DGASPC Iasi
  • Carmen Gherca, Presedinte Asociatia Nationala pentru Copii si Adulti cu Autism din Romania, Filiala Iasi

Va rugam sa ne comunicati pozitia oficiala a institutiei pe care o reprezentati referitor la propunerile de modificari legislative mentionate in acest memoriu.

Pentru informatii suplimentare, persoana de contact – Angela Achitei, Presedinte Fundatia ”Alaturi de Voi” Romania, tel. 0745609209, mail angela.achitei@alaturidevoi.ro web www.alaturidevoi.ro

Documentul este sustinut de urmatoarele institutii:

1. Albu Laura, presedinte executiv Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara

2. Bondar Florica, Vicepresedinte '' Asociatia Increderea''

3. Borbala Koo, Director executiv, Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala

4. Burtea Anna, Director Executiv, Fundatia Inima de Copil

5. Coca Cristina - managing partner, Brainstorming Consulting

6. Dica Diana, Asistent Social, ADRA Romania

7. Erbiceanu Alexandru, Presedinte Asociatia SALUT PRIETENI din Pascani

8. Gherca Carmen, Presedinte Asociatia Nationala pentru Copii si Adulti cu Autism din Romania, Filiala Iasi – ANCAAR

9. Ghica Iulian, Director Executiv Fundatia COTE

10. Inge José Smelik, Presedinte Fundatia „Ancora Salvarii”

11. Ispas Cristian, Director Executiv Fundatia Motivation Romania

12. Jugureanu Ionut, Director executiv, Fundatia PARADA Romania

13. Luca Catalin, Director Executiv, Asociatia Alternative Sociale

14. Manea Beatrice, Director Executiv ARAS, Asociatia Romana Anti-SIDA, filiala Iasi

15. Manole Maricica, Presedinte, Asociatia Salvati Copiii Iasi

16. Marian Rodica – Societatea Handicapatilor Zalau

17. Micescu Viorel, Director Executiv CENTRAS

18. Mihai Rodica, Asociatia Femeilor Unite, Iasi

19. Petre Iulian - Director Executiv, Uniunea Nationala a Organizatiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA (UNOPA)

20. Schweitzer Ana-Maria, director executiv, Fundatia Baylor Marea Neagra

21. Sibian Ionut, Director Executiv, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC)

22. Silivestru Ligia, Director Executiv Fundatia CHI RO

23. Simon Francisc, Presedinte Federatia ONPHR (Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap din Romania)

24. Stratulat Viorel Sergiu, asistent social, Spitalul de Psihiatrie Murgeni

25. Tolos Ion, Presedinte ASCHF-R

26. Torje Claudia, Director Executiv Societatea de Scleroza Multipla din Romania Str. Buzaului, nr. 2B, Oradea, Bihor

27. Vatamaniuc Aura, Director Executiv Fundatia Star of Hope Romania

28. Valcan Ioan, Director executiv Fundatia „Ingerii Sperantei” Lugoj

29. Vasilache Ana - managing partner, Brainstorming Consulting

30. Vichiriuc Mara, Coordonator Programe,Fundatia Iosif

31. Vlad Viorel Iulian, Presedinte Asociatia Centrul pentru Integrare Sociala si Politici Antidiscriminatorii Vaslui