Adoptarea Legii Tinerilor constituie un prim pas, nu un salt. Pentru prea multe dintre prevederile acesteia, statul are doar posibilități și nu obligații de intervenție. Politicile adoptate astăzi sunt insuficiente pentru a răspunde nevoilor și aspirațiilor anului 2022, cu atât mai puțin ale anilor ce urmează.
Nu considerăm că noua lege a tinerilor reprezintă o victorie, cel puțin nu până la adoptarea normelor de aplicare, mai ales având în vedere palmaresul negativ al ministerului în elaborarea de politici publice, precum și istoricul de alocare bugetară insuficientă pentru nevoile actuale ale tinerilor.
În același timp, suntem conștienți de necesitatea unui cadru legislativ actualizat și de facilitarea procesului în această sesiune parlamentară, astfel că salutăm evoluția față de legea în vigoare nr. 350/2006, aceasta fiind transpusă prin:
Nu considerăm că noua lege a tinerilor reprezintă o victorie, cel puțin nu până la adoptarea normelor de aplicare, mai ales având în vedere palmaresul negativ al ministerului în elaborarea de politici publice, precum și istoricul de alocare bugetară insuficientă pentru nevoile actuale ale tinerilor.
În același timp, suntem conștienți de necesitatea unui cadru legislativ actualizat și de facilitarea procesului în această sesiune parlamentară, astfel că salutăm evoluția față de legea în vigoare nr. 350/2006, aceasta fiind transpusă prin:
Să nu uităm totuși că societatea civilă de și pentru tineret și studenți a fost implicată activ în întregul proces de adoptare a noii legi, fiind principala voce care a adus modificări esențiale din anul 2016 până în ultima zi înainte de votul plenului.
În același timp, nu avem cum să nu criticăm tergiversarea adoptării acestei legi de către parlament, precum și, lipsa de interes pentru dialog a ministerului în ultimele 7 luni, dar și neglijența cu care acesta a tratat proiectul de lege (convocarea în ultima zi posibilă a unei întâlniri cu organizațiile, pregătirea precară a delegației ministerului pentru această întâlnire, precum și transmiterea punctelor de vedere abia în dimineața dezbaterii de la Comisie - cu toate că au existat asumări clare în repetate rânduri cu privire la acest aspect).
Totodată, criticăm modul în care a fost abordată dezbaterea pe amendamente de la nivelul comisiei, prin respingerea, la solicitarea ministerului, a unui număr relativ mare de amendamente în principal de către coaliția de guvernare, în unele cazuri chiar fără oferirea unei motivații/justificări reale, fundamentată clar.
Având în vedere toate cele de mai sus, organizațiile naționale de și pentru tineret/studenți rămân vigilente și atente la tot ceea ce înseamnă legislație subsecventă. Dorința noastră nu este doar aprobarea legii în contextul Anului European al Tineretului, care să fie bifată ca realizare de către politicieni, ci conturarea, susținerea și implementarea de măsuri clare care să aibă efecte pentru fiecare tânăr și asupra întregului ecosistem de tineret din România.