În era FOMO, selfie, Tik-tok și Instagram, 42 de tineri din România, Lituania, Bulgaria, Cehia, Grecia, Polonia și Spania participă în perioada 20-28 august a.c. la o mobilitate europeană pentru a explora modalități de “detoxifiere digitală” și reconectare socială prin activități outdoor, mindfulness și educație în context non-formal. Schimbul de tineri face parte din proiectul Pathway to Mindfulness, coordonat de Asociația Monomyths și co-finanțat prin Erasmus+. 
 
Distanțarea socială din perioada pandemiei a influențat și mai mult tinerii să devină consumatori excesivi de tehnologie și să se refugieze în rețelele de socializare și jocuri video, fiind expuși astfel la un stil de viață sedentar, fake-news, cyber-bullying și agresivitate, deficit de atenție. Pentru a contracara aceste efecte negative, Asociația Monomyths găzduiește în perioada 20-28 august 2021 o mobilitate dedicată tinerilor proveniți din șapte țări membre ale Uniunii Europene în timpul căreia sunt analizate soluții eficiente de sprijinire a adolescenților și tinerilor prin mindfulness, educație outdoor și în context non-formal.  

“Smartphone-urile au devenit o extensie a corpului nostru, tehnologia și rețelele de socializare au devenit omniprezente în viața tinerilor. Sunt rare momentele în care reușim să ne desprindem de avalanșa de informații, să găsim un moment liber de la notificări și de la social media. Deși suntem hiperconectați digital, suntem deconectați de noi și de cei din jurul nostru, fără ancore de echilibrare emoțională și recalibrare a atenței. Observăm cum tineri expuși digital pentru perioade îndelungate la influenceri trăiesc cu impresia că fac, trăiesc, se bucură prea puţin. Noi ne dorim să încurajăm tinerii să ia o pauză de la acest zgomot digital și să redescopere bucuria de a fi în natură, de a purta o conversație cu sens, de a-și redescoperi creativitatea”, a declarat Luminița Ene, coordonatorul proiectului. 
 
Cei 42 de participanți vor dezvolta împreună o colecție de provocări care să îi încurajeze pe tineri să se reconecteze cu ei înșiși și cu cei din jur, să își reamintească cine sunt ei în absența rețelelor sociale și a influencerilor, să dezvolte obiceiuri sănătoase, să devină prezenți și să se bucure de oportunitățile offline pe care le pot accesa. Aceste provocări vor fi ulterior testate și promovate în cadrul a 7 ateliere locale -Mindful Stories- cu 140 de tineri din comunitățile de origine ale participanților. 
 
Cele șapte organizații de tineret implicate – Asociația Monomyths (România), Tarptautinis bendradarbiavimo centras (Lituania), Diabetes, prediabetes and metabolic syndrome (Bulgaria), Petrklíč help (Cehia), Youth Mobility Center (Greece), 4YOUth Foundation for Supporting Youth  (Polonia) și Xano Channel Asociación para el desarrollo comunitario, (Spania) propun alternative și activități care să îi sprijine pe tineri să prevină dependența de ecran și de rețelele de socializare, de a avea parte de o sănătate mentală bună prin menținerea legăturilor sociale directe, creșterea nivelului de activitate fizică sau ieșitul în natură. Proiectul este co-finanțat prin programul Erasmus+ al Comisiei Europene. 
 
***
Despre Asociația Monomyths
Din 2014, Asociația Monomyths, o organizație de tineret activă în București, creează în cooperare cu experți și mentori internaționali contexte și spații interactive de învățare dedicate tinerilor, adolescenților și lucrătorilor de tineret din România, state membre ale Uniunii Europene, țări din regiunea MEDA și Caucaz, America de Sud și Africa.
 
Asociația Monomyths oferă acces gratuit la programe educaționale și dezvoltare inovatoare tinerilor și adolescenților, precum și instrumente educaționale organizațiilor de tineret (jocuri de societate educaționale, platforme educaționale, toolkituri tematice cu activități de educație în context nonformal și cursuri digitale MOOC). Viziunea Asociației este de a inspira tineri și adolescenți din întreaga lume să își concentreze energia, curajul și creativitatea pentru a deveni cetățeni activ, factori de schimbare și creatori de intervenții cu impact social.