În perioada ianuarie - iunie 2021, opt organizații non-profit din România, Finlanda, Danemarca, Norvegia, Lituania, Grecia și Bulgaria au derulat un studiu privind managementul financiar în rândul tinerilor și tinerilor antreprenori. Studiul “Bunăstarea financiară a generației Z” (Financial Well Being of the Z Generation) a fost derulat pe un eșantion de 1.600 de tineri și tineri antreprenori si a vizat identificarea factorilor care influențează managementul financiar.
Cercetarea relevă factori psihologici, sociali, situaționali, demografici și de personalitate cu impact asupra gestiunii financiare, precum și o analiză a exemplelor de bune practici. Rezultatele au fost integrate în șapte rapoarte naționale, un raport European și un ghid de bune practici, disponibile aici.
Conform datelor colectate în România, 15% dintre respondenți estimează că au un nivel mediu de alfabetizare financiară, 22% consideră că dețin și aplică cunoștințele financiare pe care le au. Un procentaj de 63% consideră că nu au avut acces la acest tip de educație. Doar 30,2% dintre respondenți au afirmat că nivelul cheltuielilor pe care le înregistrează lunar se află în echilibru cu cel al economiilor; 19,1% se bucură în prezent de un nivel ridicat al calităţii vieţii datorită modului în care își gestionează resursele financiare, în timp ce doar 13,6% consideră că sunt capabili să își asigure un viitor financiar bun. Principalele cauze ale lipsei de alfabetizare financiară identificate de către tineri sunt: fondurile insuficiente, lipsa cunoștințelor în luarea decizii financiare/gestionarea veniturilor, economisire sau lipsa capacității de a identifica cele mai bune metode de gestionare a fondurilor.
Cercetarea relevă factori psihologici, sociali, situaționali, demografici și de personalitate cu impact asupra gestiunii financiare, precum și o analiză a exemplelor de bune practici. Rezultatele au fost integrate în șapte rapoarte naționale, un raport European și un ghid de bune practici, disponibile aici.
Conform datelor colectate în România, 15% dintre respondenți estimează că au un nivel mediu de alfabetizare financiară, 22% consideră că dețin și aplică cunoștințele financiare pe care le au. Un procentaj de 63% consideră că nu au avut acces la acest tip de educație. Doar 30,2% dintre respondenți au afirmat că nivelul cheltuielilor pe care le înregistrează lunar se află în echilibru cu cel al economiilor; 19,1% se bucură în prezent de un nivel ridicat al calităţii vieţii datorită modului în care își gestionează resursele financiare, în timp ce doar 13,6% consideră că sunt capabili să își asigure un viitor financiar bun. Principalele cauze ale lipsei de alfabetizare financiară identificate de către tineri sunt: fondurile insuficiente, lipsa cunoștințelor în luarea decizii financiare/gestionarea veniturilor, economisire sau lipsa capacității de a identifica cele mai bune metode de gestionare a fondurilor.
“Odată cu evoluția pandemiei, educația financiară a revenit pe agenda publică ca subiect de actualitate. Actualul climat economic a pus presiune pe majoritatea categoriilor sociale, iar tinerii nu au făcut excepție, fiind puternic afectați financiar, pe fondul educației financiare precare. În acest context, ne-am propus să extindem serviciile de sprijin pe care le oferim tinerilor și să echipăm lucrătorii de tineret cu o gamă de cunoștințe, competențe și instrumentele esențiale pentru un bun management financiar. Am invitat alături de noi organizații de tineret din țări precum Finlanda, Danemarca, Norvegia care au deja un nivel mare de educație financiară, dar și alte tări pentru a dezvolta Youth Finance Academy - o colecție unică de instrumente de sprijin dedicate ONG-urilor de tineret Europene și angajaților acestora. Suntem încrezători că alături de partenerii noștri vom contribui la creșterea gradului de educație financiară în rândul tinerilor și tinerilor antreprenori“, a declarat Alexandra OROS – Coordonatorul proiectului Youth Finance Academy.
Studiul face parte din Proiectul “Youth Finance Academy” (YFA), coordonat de Asociația Monomyths, si este implementat în perioada 01.12.2020 și 30.11.2022 de către opt organizații din șapte țări - România, Finlanda, Danemarca, Norvegia, Lituania, Grecia și Bulgaria. Acesta este finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+ și își propune dezvoltarea cu ajutorul unei rețele de experți financiari a unei colecții de 3 instrumente financiare pentru ONG-uri de tineret care să susțină peste 400 de tineri și tineri antreprenori să atingă un nivel ridicat de calitate în educație financiară. Proiectul se va finaliza cu 6 seminare naționale și evenimentul internațional Youth Financial Education Forum.
***
Despre Asociația Monomyths
Din 2014, Asociația Monomyths, o organizație de tineret activă în București, creează în cooperare cu experți și mentori internaționali contexte și spații interactive de învățare dedicate tinerilor, adolescenților și lucrătorilor de tineret din România, state membre ale Uniunii Europene, țări din regiunea MEDA și Caucaz, America de Sud și Africa.
Asociația Monomyths oferă acces gratuit la programe educaționale și dezvoltare inovatoare tinerilor și adolescenților, precum și instrumente educaționale organizațiilor de tineret (jocuri de societate educaționale, platforme educaționale, toolkituri tematice cu activități de educație în context nonformal și cursuri digitale MOOC). Viziunea Asociației este de a inspira tineri și adolescenți din întreaga lume să își concentreze energia, curajul și creativitatea pentru a deveni cetățeni activ, factori de schimbare și creatori de intervenții cu impact social.