Studiul Insights PulzeZ este util companiilor care vor să înțeleagă mai bine motivațiile și aspirațiile tinerilor din generația Z, care le sunt clienți sau angajați. Echipa Vreau să Fiu Antreprenor (VSFA) și Insights, din cadrul Romanian Business Leaders, anunță rezultatele celei de-a treia părți a studiului Insights PulseZ, care prezintă nevoile tinerilor din România, intențiile lor după terminarea studiilor, domeniile de activitate preferate, dar și factorii motivatori în alegerea unui job.
Numărul tinerilor din România pentru care cel mai important lucru în alegerea viitorului job este să se angajeze la un loc de muncă ce le face plăcere este dublu față de al celor care sunt interesați în primul rând de salariu. 47% dintre tinerii la nivel național au menționat că au nevoie de consiliere în carieră. Doar unu din cinci tineri români consideră că școala îi pregătește pentru job și unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile și să se angajeze în țară. Doar 5% dintre tineri vor să lucreze exclusiv de acasă iar 51% dintre ei își doresc să fie antreprenori sau manageri. Tinerii preferă echipa și atmosfera de lucru alături de plăcerea pentru ceea ce fac, deasupra motivației financiare, iar aspirațiile lor în viață sunt împlinirea pe plan personal și independența financiară.
Peste 60% dintre tinerii români au nevoie de sprijin în a se organiza și în a-și gestiona timpul mai bine.
Pe lângă interesele lor față de business și investiții, care au fost manifestate de aproximativ unu din doi tineri români, ei vor să își dezvolte și abilitățile sociale și gestionarea emoțiilor.
Întrebați despre lipsurile tinerilor din România, 60% dintre respondenți au spus că și-ar dori să aibă posibilitatea de a-și alege materiile pe care să le studieze. 59% dintre tineri au menționat resursele financiare în timp ce 47% au nevoie de consiliere în carieră, același procent al tinerilor care își doresc acces la joburi bine plătite.
Doi din trei tineri români au apetit pentru antreprenoriat
Domeniile de activitate dorite marchează și ele un interes crescut pentru antreprenoriat și management, acestea clasându-se pe primul loc în preferințele tinerilor.
• unu din doi tineri își dorește să fie antreprenor sau manager
• unu din trei ar opta către publicitate, relații publice, marketing sau vânzări.
• o carieră în IT, Software, Hardware, inteligență artificială sau game development s-a clasat pe locul 3 în preferințele tinerilor români, cu un procent de 29% dintre cei care au răspuns chestionarului.
• la polul opus, doar 14% dintre tineri vor să înceapă o carieră în turism sau HoReCa, procent similar cu al tinerilor care vor să înceapă o carieră în media, TV sau jurnalism.
De mare interes pentru angajatori este secțiunea în legătură cu preferințele tinerilor din generația Z despre cum să se desfășoare jobul:
• 53% dintre tineri vor un job flexibil care să îmbine lucrul de la birou cu cel de acasă
• 17% dintre tineri vor să lucreze de la birou
• doar 5% vor să lucreze exclusiv de acasă.
Din întrebările privind zona educațională reiese că:
• unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile în România și să se angajeze în România
• unu din cinci știe doar că vrea să își continue studiile aici, dar nu există un plan referitor la care va fi alegerea pe mai departe.
De asemenea, 20% dintre tinerii generației Z intenționează să plece din țară pentru a studia sau a se angaja.
Ce îi motivează pe tineri la job și în viață
Cel mai motivant factor în alegerea unui job pentru tineri este pasiunea pentru ceea ce fac, 78% dintre tineri menționând acest criteriu ca fiind important pentru ei, în timp ce pe locul 2, la o distanță considerabilă, se află echipa și atmosfera de lucru, cu 44%. Salariul se află pe locul 3, 40% dintre tineri menționând acest aspect ca fiind important în alegerea unui job. Printre factorii cei mai puțini motivanți se numără aspectul spațiului de lucru, cu un procent de 7% din opțiunile respondenților.
Printre factorii cei mai motivanți în viață se numără împlinirea pe plan personal pentru 55% dintre tineri, în timp ce 47% au menționat independența financiară.
Doar unu din cinci tineri români cu vârsta între 16 și 14 de ani consideră că școala îl pregătește pentru un job, în timp ce aproximativ unu din doi tineri consideră că îi pregătește într-o mică măsură sau deloc.
”Prin acest studiu ne dorim să surprindem vocea tinerilor din România, astfel încât să putem transmite un mesaj către companii și organizații, pentru care tinerii aceștia sunt viitorii angajați, clienți sau beneficiari în proiecte. Vrem să construim o punte de legătură prin programele și proiectele noastre, așa cum este și Insights PulseZ, pentru a aduce mai aproape tinerii de companii și pentru a genera valoare adăugată în relația angajator-angajat.” a declarat Alin Claudiu Apostu, coordonator Insights.
Studiul Insights PulseZ a fost realizat pe un eșantion de 1115 tineri cu vârsta între 16-24 de ani și este reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe sexe, regiunii și mediului urban-rural. Pe langă informații despre comportamentul în online și de consum al tinerilor din perioada stării de urgență, studiul mai cuprinde informații și despre:
• starea emoțională și activitățile tinerilor;
• preferințele și atitudinile tinerilor cu privire la consum, școală și antreprenoriat;
• ce îi motivează și ce își doresc tinerii în viața personală și profesională.
l Raportul complet l
Studiul Insights PulseZ a fost derulat de echipa Vreau să fiu Antreprenor și Insights din cadrul Romanian Business Leaders, cu sprijinul partenerilor D&D Research, Brandocracy, Oxygen, Loopaa Marcom și Wisemetry Research.
***
Despre Vreau să fiu Antreprenor
Despre Vreau să fiu Antreprenor
VSFA este un program național prin care ne propunem să promovăm gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România. Desfășurăm conferințe în țară (peste 220 evenimente până acum, începând din 2013), avem 10 comunități locale de tineri care creează și implementează proiecte locale, iar impactul lor a depășit 27.000 de tineri.
Despre Insights
Misiunea Insights este aceea de a sprijini organizațiile să se dezvolte prin potențialul și creativitatea unora dintre cei mai antreprenoriali și inovativi tineri din România. Sprijinim, astfel, dezvoltarea tinerilor și apropierea lor de mediul de business, în timp ce dorim să aducem un plus de valoare firmelor românești de toate dimensiunile, pentru a susține dezvoltarea economică a țării. Am organizat 8 bootcampuri până acum, iar proiectul a primit în 2019 premiul pentru Top 10 programe globale pentru dezvoltare ecosistem de inovație de la ITU, Agenția Națiunilor Unite pentru Informații și Telecomunicații.
Despre Romanian Business Leaders
Romanian Business Leaders (RBL) este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat. RBL face România o țară mai bună pentru business și pentru români, prin proiecte care îmbunătățesc educația, antreprenoriatul și buna guvernare în România. Proiectele RBL sunt inițiate și dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 200 de membri, antreprenori și executivi de top din România.