Campania Consumix a mai spulberat un mit: bumbacul. Cea mai raspandita fibra textila din lume este, surprinzator, si cea mai nociva pentru mediu. In ciuda reputatiei de fibra naturala si sanatoasa, este o mare consumatoare de apa. Si aici vorbim de cantitati industriale de apa pana a ajunge la maturitate. Totodata, bumbacul se “mandreste” si cu un consum urias de insecticide si pesticide. Ca idee, un tricou raspandeste cam 100 gr de pesticide in natura. Si apoteotic, in ciclul sau de viata, bumbacul face inconjurul Planetei pentru a fi tesut, cusut, vopsit, croit si decolorat, toate acestea pana a ajunge sa fie un articol vestimentar din garderoba noastra. 

Pe principiul “We reveal, you act!”, campania dezvaluie putin cate putin misterele din viata bumbacului prin materiale creative: clip, afis si povestire. 
Setea de bumbac. “Voi porni de la geneza. Nu imi amintesc nimic de la momentul nasterii. Mi se pare si normal, nu cred ca exista cineva care sa aiba amintiri de atunci. Insa, primele imagini pe care le am in memorie sunt legate de apa. Peste tot in jurul meu, dar si la metri distanta de mine, eram inconjurat de apa. Precum in Popol Vuh, “Cartea Sfanta a Maiasilor “, in care se spune ca la inceput a fost un ocean. Oceanul originar peste care nu adia nici un vant, o suprafata perfect lina. Din pacate, in cazul meu si al nasterii mele, peste mine curgea apa si nu oricum, torential. Torente fluide, continue. Rauri, ba chiar fluvii uriase gata sa umple gradini si insule. 

Sunt pregatit sa ies la lumina. In sfarsit pot si eu respira! Imi simt celulele cum inspira si expira si ma pot bucura de soare. Totul este difuz, insa intrezaresc din cand in cand miscare in jurul meu. Ceva din atmosfera din jur imi spune ca sunt intr-un loc deosebit. Unde se lucreaza. Vad forme care muncesc, forfotesc si trebaluiesc. Simt o agitatie continua si constanta. Din pacate nu am fost inzestrat cu auz. Eu doar vad si simt. Nu stiu cat dureaza procesul, pentru mine notiunea de timp este difuza. Nu fac diferenta intre secunde si secole. Asa sta scris in materialul meu genetic. 

Incep sa prind forma. Am fost inalbit, nu oricum, ci printr-un proces chimic. Clor, mult clor! Google this: “dioxina”! Sunt din nou colorat. Imi dau seama ca sunt albastru-indigo. Desi trec prin mai multe etape de spalare, sunt tot una cu chimicalele pe care nu le elimin in totalitate si ajung in contact direct cu pielea. Da, pielea ta! Ata peste ata si formez un tipar. Un tipar textil destul de moale si placut atingerii. Simt cum sunt transportat catre o alta destinatie. Aici sunt transformat inca o data. Dintr-o planta foarte tepoasa am ajuns un material pufos si matasos, ravnit de toata lumea. A fost un drum lung, aproape ca am facut inconjurul lumii ca sa ajung aici.  

Ultima parte e existentei mele are un impact ciudat asupra propriei mele forme. Sunt decolorat. Nici macar nu sunt decolorat simetric, mai degraba sintetic. Dar problema este ca trec printr-un procedeu chimic foarte nociv pentru piele si mediu. Ma refer la acizi, care provoaca peste un milion de intoxicatii in fiecare an printre oamenii care ma prelucreaza.  

Incep sa iau contact cu un alt tip de material. Este rece si, spre norocul meu in cantitati mici, pentru ca eu trebuie sa ii suport greutatea si rotunjimile. Am devenit simbiotici. Cireasa de pe tort, primesc si o eticheta! O voi purta cu mandrie pana la capat. Pana si la SH se vor mandri cu mostenirea firmei mele. Imi place ca sunt de sange nobil! Se pare ca voi mai avea parte doar de doua transporturi indepedente. Unul catre magazin si unul catre viitoarea mea casa. Am aparut in urma prelucrarii a peste zeci de mii de litri de apa si tot nu voi scapa de cel putin o spalare pe saptamana. Cu foarte foarte mare noroc voi fi purtat patru ani de zile. Dar nu exista nici un fel de garantii, la cat de repede apar altii in urma mea! Care mai de care mai colorati, mulati si in ton cu moda.” 

Ne reintalnim saptamana viitoare cu urmatoarea povestire. Pana atunci tinem legatura pe pagina de Facebook a campaniei Consumix si site-ul www.creionetica.ro

Consumix este o campanie despre societatea de consum. Prin afise, clipuri si povestiri ne-am propus sa rupem rutina de a consuma “fast” si “nonsense”, rutina de a neglija sanatatea sau mediul in care traim. In sensul asta recomandam: “close all pop-ups”! 

Multumim partenerilor pentru sustinere!  
Societal, Think Outside the Box, Mixtopia, Sub25, ArtWe, Deco si Eco, Altreileasector.ro, ArtClue, Alternativ, StiriONG, BusinessLive, Onlinestudent, StopCO2, Cooperativaurbana, All Hollow, Sapte Seri, InfoONG, Greenly Magazine si Explore Medicine TV.