Urmărește promo proiect...

Nume proiect: Legea "Fiecare Copil in Gradinita"
Nume organizatie: Asociatia OvidiuRo
 
Sectiunea/Sectiunile
Comportament civic si participare publica
Impact
 
Date generale
Data de incepere a proiectului
Sep / 2014
Data de incheiere a proiectului
Oct / 2015
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei:
Nationala
 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect:
Ministerul Educatiei, Ministerul Muncii, Ministerul Finantelor Publice, Cancelaria Primului Ministru; Initiativa Ambasadorilor pentru Educatie Timpurie; investitorii majori in programul pilot FCG: Grantul SEE 2009-2014 prin Fondul ONG, AEF (Romstal), The Alex Fund, Athenee Palace Hilton, Cargill, Carrefour Fondation, Carrefour Romania, Catena, Dedeman, GSK, NN, PRO TV, Raiffeisen Bank, KMG (Rompetrol).
 
Rezumatul proiectului:
In Romania, abandonul scolar este ingrijorator (peste 18% in 2014) iar 2 din 3 copii saraci nu au acces la educatie prescolara. In lipsa experientelor de invatare adecvate, acesti copii raman captivi in mediul familial marcat de privatiuni, ostil dezvoltarii lor. 
 
Fiecare Copil in Gradinita este un program socio-educational implementat de OvidiuRo (OvR) din anul 2010 si care in prezent ajuta 2.400 de copii foarte saraci, din 45 de comunitati, sa mearga zilnic la gradinita. FCG a avut ca efect dublarea sau chiar triplarea numarului copiilor saraci care merg la gradinita si cresterea ratei mediei de prezenta a acestora de la sub 50% (inainte de program) la peste 70%, in timp ce 98% dintre 'absolventii FCG' s-au inscris apoi in scoala primara.
 
După 4 ani de implementare cu rezultate excelente, extinderea la nivel national a programului care da prima sansa copiilor saraci de a rupe cercul vicios al saraciei in care s-au nascut, prin educatie, a devenit o prioritate pentru OvR. 
In acest sens, datorita demersurilor OvidiuRo, in martie 2015 proiectul de lege PL-x 548/2015 privind incurajarea participarii in invatamantul prescolar a copiilor din familii dezavantajate a fost inaintat in Parlament.
 
In septembrie 2015, după avizul favorabil al Senatului, Comisia pentru Munca din cadrul Camerei Deputatilor transforma mecanismul de acordare conditionata a tichetelor sociale in program de interes national, finantat de la bugetul de stat. Legea nr. 248/2015 sau Legea „Fiecare Copil in Gradinita” privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate este votată pe 7 octombrie si promulgata de Presedintele Romaniei pe 28 octombrie, cu peste 100.000 de posibili beneficiari, conform Ministerului Muncii.
 

Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Peste tot in Romania, copiii din zonele cele mai sarace incep scoala fara notiuni de baza (cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile). Acasa nu au carti, iar parintii saraci nu sunt constienti nici macar de cat de important este să vorbeasca cu copiii lor, cu atat mai putin să le citeasca. In consecinta, acesti copii intra in sistemul educational cu un decalaj imens fata de colegii lor, pe care de cele mai multe ori nu reusesc sa il depaseasca. 
 
Cresterea semnificativa a numarului de copii si a prezentei regulate la gradinita in comunitatile din program a demonstrat ca nu doar ca FCG functioneaza, insa ca are un impact real si major asupra accesului copiilor saraci la educatie timpurie. Iar pentru a ajunge de la 2400 la peste 100.000, se impunea interventia statului, printr-un program national.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul/misiunea OvidiuRo a fost ca, pana in 2020, fiecare copil sarac din Romania sa beneficieze de educatie prescolara de calitate.
Obiective: 
- initierea, intr-o prima etapa, a unui demers legislativ care sa permita transferarea costului tichetelor sociale conditionate de prezenta - mecanismul central al FCG - catre bugetele publice ale Consiliilor Judetene, astfel incat mult mai multi copii (fata de cei 2.400 din program) sa poata frecventa regulat gradinita.
- generarea unui proces legislativ care sa reglemeteze transformarea elemenetelor FCG in program national.
 
Principalele activitati:
Pentru a-si atinge obiectivele asumate, OvR a organizat:
- numeroase intalniri de lucru si consultari ale grupurilor de actiune locala si judeteana;
- evenimente cu presa si vizite in comunitati cu participarea autoritatilor judetene si centrale si a principalilor stakeholderi.
După mai multe intalniri cu reprezentanti ai Guvernului, la finalul lunii februarie, OvR a decis sa initieze un proiect de lege in acest sens. 

In martie 2015, proiectul de lege PL-x 548/2015 privind incurajarea participarii in invatamantul prescolar a copiilor din familii dezavantajate a fost inaintat in Parlament de Ministrul Daniel Constantin și co-semnat de 19 deputati si senatori din mai multe partide. 
 
In ciuda opiniei generale ca un asemenea proiect legislativ nu va putea fi votat prea curand, OvR a continuat demersul legislativ. Au urmat:
- intalniri de popularizare a proiectului legislativ;
- vizite de presa care subliniau constant miza proiectului de lege pentru copiii săraci;
- informari ale senatorilor - prin adrese scrise si email - cu privire la importanta acestui proiect legislativ pentru judetele cu numar mare de beneficiari. 
 
Proiectul legislativ a fost votat in unanimitate de Senat in iunie 2015, pasul decisiv fiind votul Camerei Deputatilor.
Legea nr. 248/2015 - ce a transformat mecanismul de acordare conditionata a tichetelor sociale in program finantat de la bugetul de stat - a fost votata pe 7 octombrie si promulgata de Presedinte pe 28 octombrie. 
 
Beneficiari:
Beneficiari directi: 111.000 de potentiali beneficiari (conform Ministerului Muncii) reprezentand numarul estimat de copii defavorizati cu varsta cuprinsa intre 3 – 5 ani din Romania.
 
Beneficiari indirecti: familiile celor peste 100.000 de copii, potentiali beneficiari; educatoarele care au la clasa copii eligibili pentru Legea nr. 248/2015; peste 3000 de comunitati locale (si echipele locale) la nivel national, prin impactul cresterii calitatii educatiei si, implicit, a scaderii ratei abandonului scolar timpuriu si a cresterii nivelului de trai si al calitatii vietii.
 
Implicarea beneficiarilor: 
FCG a demonstrat ca este un program de succes, care poate fi replicat la nivel national.
Acest lucru nu ar fi fost insa posibil fara suportul echipelor locale din cele 45 de comunitati ce au implementat programul pilot in regim de voluntariat. 
 
In anul 2015, aceste comunitati locale (primar, director de scoala, educatori, asistent social si chiar parinti) au fost cele care au sustinut procesul de advocacy prin deschiderea de a vorbi despre program, de a primi vizite la gradinita si in comunitate, de a da interviuri si chiar de a fi parte din spotul TV din cadrul campaniei de awareness. 
 
Accesul la realitatea din teren - prin contact direct sau fiind expusi la materiale jurnalistice - a crescut impactul asupra stakeholderilor OvR dar si asupra opiniei publice, in general, cu privire la o lume greu de imaginat, ingenuncheata de saracie.
 

Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Pornit ca un proces de advocacy ce reprezenta doar un prim pas in scopul final al OvR, de transformare a mecanismului FCG in program national, asociatia a reusit sa genereze, in 14 luni, ceea ce estima sa dureze pana in 2020.
 
Din 15 februarie 2016, peste 100.000 de copii saraci pot beneficia de Legea nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, prin acordarea stimulentului social de 50 de Ron/luna, conditionat de prezenta zilnica, de la bugetul de stat.
 
Reusita se datoreaza eforturilor continue pentru promovarea legii si a normelor de implementare. In perioada campaniei s-au trimis mii de emailuri, sute de scrisori si adrese, s-au derulat sute de intalniri, a trebuit uneori să re-innodam discutii de la 0 odata cu plecarea unor oameni din anumite pozitii sau sa asiguram comunicarea inter sau intra-ministeriala / grup de lucru. 
 
Prin Legea nr. 248/2015, usa gradinitei se deschide pentru copiii saraci din Romania, educatia prescolara devinind subiect prioritar pe agenda publica. Dandu-le sansa unui start corect la scoala si in viata, legea educa, in egala masura, copii si parinti care, de cele mai multe ori analfabeti, deprind obisnuinta de a-i aduce pe cei mici la gradinita, intrarea la scoala nemaifiind un soc ce duce inevitabil la abandon scolar timpuriu.
 
Resursele umane implicate:
O echipa de 5 angajati OvR (cele 2 cofondatoare, 2 Directori de Program si un consultant extern) au initiat si au coordonat actiunea de advocacy, sustinuti 100% de voluntari si de parteneri-cheie pentru diversele stadii ale proiectului, care si-au oferit sustinerea neconditionata (de la partenerii programului pilot la cei 19 initiatori ai propunerii legislative Plx - 548/2015, membri ai unor partide parlamentare diferite sau independenti care, dincolo de apartenenta politica, au crezut in demers si l-au sprijinit atunci cand au avut ocazia).
 
Implicarea voluntarilor:
McGuireWoods a sustinut proiectul de advocacy OvidiuRo prin oferirea expertizei in realizarea unui plan concret pentru elaborarea si aprobarea in Parlament a legislatiei necesare. 
 
In plus, OvR s-a consultat si a avut suportul permanent al lui Codrin Scutaru, la vremea respectiva Secretar de Stat in Ministerului Muncii. 
 
De asemenea, mai multi avocati si-au oferit, pro bono, serviciile de consultanta, in diverse stadii de implementare.
 
Regizorul Tom Wilson si actorul Marcel Iures au realizat spotul campaniei de awareness care a sustinut de asemenea proiectul de advocacy.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
• Ministerul Educatiei si Ministerul Muncii au semnat in anul 2015 un acord interministerial prin care s-au angajat sa sustina dezvoltarea de politici publice eficiente pentru copiii defavorizati, in domeniul educatiei prescolare. Alaturi de Ministerul Finantelor Publice, au sustinut permanent proiectul, avand o contributie semnificativa la elaborarea normelor metodologice de aplicare a Legii FCG.
 
• Cancelaria Primului Ministru Ciolos, prin Cristian Ghinea, Consilier, a facut posibila, prin eforturi concentrate, elaborarea in timp foarte scurt a normelor metodologice care transforma Legea FCG intr-un program implementabil chiar din semestrul II al anului scolar 2015-2016. 
 
• Initiativa Ambasadorilor pentru Educatie Timpurie, prin cei 19 ambasadori, au fost un sprijin esential in coagularea sustinerii ideii unui program FCG national prin: vizite in comunitatile FCG, prin oferirea expertizei, dar si prin sustinere publica.
 
• Un rol-cheie in accelerarea procesului de extindere nationala a FCG l-a jucat Grantul SEE 2009-2014 prin Fondul ONG.
 
• De asemenea, un rol important l-a avut sprijinul financiar, de lungă durata, a investitorilor majori in programul pilot FCG: AEF (Romstal), The Alex Fund, Athenee Palace Hilton, Cargill, Carrefour Fondation, Carrefour Romania, Catena, Dedeman, GSK, NN, PRO TV, Raiffeisen Bank, KMG (Rompetrol). 
 
Buget68400 lei.
 
Contributiile in natura:
Nu este cazul.
 
 
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Prin insasi miza sa, proiectul de advocacy initiat de OvidiuRo a fost initial considerat nerealizabil, putini dintre sustinatorii OvR si FCG dandu-i o sansa reala. Din acest motiv, proiectul nu a beneficiat de incredere la inceput, fapt ce a ingreunat, de multe ori, procesul.
 
Prin specificul (proiect legislativ), amploarea si complexitatea lui, dar si prin numarul mare de actori implicati, proiectul a riscat, in fiecare stadiu de implementare, sa esueze, independent de OvidiuRo.
 
Schimbarile de natura politica au reprezentat de multe ori o amenintare sau un punct slab, in sensul in care OvidiuRo a fost nevoit sa reia, in nenumarate randuri, actiunile, din cauza schimbarilor in functii. 
 
Lectii invatate:
Pe parcursul desfasurarii proiectului de advocacy prin care OvidiuRo si-a propus sa transforme mecanismul central al programului Fiecare Copil in Gradinita in lege, cele mai importante lectii pe care le-am invatat au fost: 1. sa fim mereu pregatiti, cu ‘lectiile bine facute’, pentru ca dinamica unui astfel de proiect este foarte mare si orice se poate intampla, oricand – atat ca disponibilitate de timp cat si de resurse; 2. sa fii consecvent, chiar putin insistent, sa incerci sa bati la toate usile si sa cauti constant sustinatori care sa le deschida; 3. sa fii vigilent si mereu pregatit sa identifici si sa folosesti o portita, oricat de mica ar parea la inceput; 4. Faptul ca nimic nu este imposibil.
 
Calitatile proiectului:
Rezultate extraordinare: un proiect de advocacy initiat si implementat de un ONG a generat o lege care a preluat mecanismul central al programului „Fiecare Copil in Gradinita”.
 
Timp-record de tranformare a unui program al unui ONG in lege: septembrie 2014 – octombrie 2015 / timp-record de realizare a normelor metodologice de implementare (noiembrie 2015 – februarie 2016). 
 
Numar foarte mare de beneficiari, comparativ cu programul-pilot: de la 2400 de copii la peste 100.000. 
 
Impactul major asupra problematicii accesului la educatie al copiilor foarte saraci din Romania.


Argumentarea IMPACTULUI proiectului
Odata cu publicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, Romania a facut un pas important in gestionarea problemelor cauzate de nivelul educational scazut al copiilor saraci. Proiectul de lege a fost votat in Camera Deputatilor, camera decizionala, cu 289 de voturi ,,Pentru”, 1 ,,Impotriva” si 5 ,,Abtineri”, dupa ce fusese votat in Senat, in iunie 2015, cu o majoritate la fel de clara. Legea nr. 248/2015 a avut la baza un proiect de advocacy demarat si sustinut de un ONG - OvidiuRo - si a fost inspirata de mecanismul programului pilot al aceleiasi asociatii.
 
Legea va finanta programul national cu 12,3 milioane de euro de la bugetul de stat pentru a incuraja copiii de 3-5 ani care traiesc in conditii de saracie extrema (peste 100.000), sa mearga la gradinita.
 
Impactul proiectului de advocacy rezida, in primul rand, in facilitarea si incurajarea accesului la educatie pentru toti copiii defavorizati din Romania, dar si in ridicarea pe agenda publica a problematicilor legate de saracie, acces la educatie si abandon scolar.
 
,,(…) e vorba despre un proiect micut si bataios, pornit acum cinci ani de la firul ierbii, si mai e despre niste oameni care au tras de fire incalcite si au descalcit si au ghidonat si au impins si au convins pana cand literalmente ‘au schimbat sistemul’, cum se zice.” www.monadirtu.ro - Tara celor care ar pune Monitorul Oficial in rama.
 

Comunicare
Planul de comunicare: 
Campania de advocacy - fiecare demers legislativ sau rezultat relevant – au fost sustinute prin actiuni de comunicare (de la comunicat de presa, posturi FB la campanii de direct mailing catre stakeholderi). 
In perioada octombrie 2014 - iulie 2015 au fost organizate vizite de presa la nivel local, ce au generat peste 300 de materiale.
Campania dedicata de constientizare (august - noiembrie 2015) a rulat la nivel national, in medii diverse cu public tinta semnificativ.
Bursele pentru Jurnalism Civic OvR s-au concretizat in 5 materiale jurnalistice publicate in Adevărul, Hotnews.ro, Casajurnalistului.ro, Dela0.ro - au avut peste 25.000 de cititori si peste 3000 de share-uri in social media. 
 
Majoritatea eforturilor de comunicare ale asociatiei care au insotit actiunile de advocacy au fost acoperite prin colaborari pro-bono si donatii.
 
 
***
Despre Organizator
Misiunea OvidiuRo este ca fiecare copil sa beneficieze de educatie prescolara si sa devina un membru activ al societatii. Lansat in 2010, programul Fiecare Copil in Gradinita se adreseaza celor mai saraci copii si parintilor lor si a adus la gradinita pana acum peste 4.500 de copii defavorizati. La initiativa OvidiuRo, componenta principala a programului - tichetele sociale pentru gradinita - este finantata de la bugetul de stat prin Legea nr. 248/2015, pentru 111.000 de potentiali beneficiari.