Este implementat de Asociatia Little People Romania in Cluj, Bucuresti, Timisoara si Iasi si face parte din programul de suport al pacientilor oncopediatrici initiat in Cluj-Napoca in 1996. Studiul de caz prezentat mai jos vizeaza perioada ianuarie - decembrie 2012 de implementare a programului.
Acesta se desfasoara sistematic in cadrul Institutului Oncologic “Prof. Dr. Ion Chiricuta” din Cluj-Napoca, in fiecare dimineata timp de doua ore, de luni pana vineri si este preluat si adaptat in celalalte 5 sectii de oncopediatrie unde Asociatia Little People isi desfasoara activitatea zilnic.
Contextul initierii proiectului: cum au fost identificate nevoile beneficiarilor
Copiii cu cancer sunt nevoiti sa isi petreaca cea mai mare parte a timpului in spital, neputand beneficia de un program care sa le dea posibilitatea continuarii scolii. Ei incep sa isi construiasca o noua lume – cea din spital – centrata exclusiv pe tratament si lupta pentru supravietuire, indepartandu-se enorm de la viata scolara si sociala. Mai mult decat atat, copiii si tinerii din spital au nevoie de metode creative si atractive de predare si invatare, care sa fie adaptate starii lor de sanatate, conditiilor fizice si psihologice din spital, precum si unui ritm lent de invatare si concentrare.
Scopul si obiectivele specifice:
Realizarea fiecarei activitati educationale sub forma de joc, prin materiale creative si distractive, astfel incat invatarea in spital sa fie o placere si nu o povara in plus.
# Facilitarea continuitatii educationale a copiilor diagnosticati cu cancer pe timpul tratamentului din spital, prin metode creative adaptate situatiei de spitalizare.
# Asigurarea educatiei copiilor, reinsertia lor scolara ulterioara, evitand abandonul scolar sau izolarea sociala.
# Stabilirea unei exemplu de buna practica, stabilirea unor standarde educationale pentru copiii si tinerii bolnavi de cancer spitalizati.
Principalele activitati intreprinse pentru implementarea proiectului:
Fiecare activitate propuse a fost elaborata de o echipa de specialisti (psihologi, psihopedagogi, si experti din domenii conexe) cu scopul de a starni interesul pacientilor de a se implica si a descoperi ca scoala poate fi distractiva si in spital. Coordonatorii impeuna cu echipele de voluntari au urmat un program saptamanal care cuprinde materiile care se predau in mod normal la scoala, au pregatit activitatile si le-au adaptat in functie de situatia starii de sanatate a fiecarui pacient. Inscrierea la Fun School a fost prezentata copiilor, adolescentilor si doctorilor sub forma unei invitatii interactive. Atunci cand clopotelul a sunat, ingeniozitatea, materialele educationale de cea mai buna calitate, i-au determinat pe pacienti sa accepte imediat provocarea de a ,,veni” zilnic la scoala.
Cum au disparut dinozaurii, ce sunt constelatiile, care este cel mai rapid animal, dar si cel mai lenes, cat de usoara este tabla inmultirii, care sunt cele 7 minuni ale lumii, cum functioneaza corpul uman, cine a fost Tutankamon, sunt intrebari usoare pentru elevii Fun School. Pe langa entuziasmul de a participa la activitati am avut parte de fiecare data de copii si parinti incantati de ideea de a nu fi privati de educatie, linistiti ca se vor putea intoarce acasa pregatiti in orice moment sa isi reia studiile, recunoscatori ca beneficiaza de materiale didactice interactive la care poate nici colegii sanatosi nu au acces.
Beneficiari directi: peste 1000 de copii si adolescenti afectati de cancer si familile acestora.
Beneficiari indirecti: invatatori si profesori din unitatile de invatamant din Romania.
Rezultatele proiectului:
Peste 1000 de pacienti bolnavi de cancer din cele mai mari centre oncopediatrice au acces direct la educatie. Pacientii oncopediatrici au nevoie de varietate si o gama larga de tehnici si metode de interventie si activitati care sa le ofere confort, stabilitate, sentimentul de apartenenta, integrare, normalitate.
Pe perioada tratamentelor lungi sunt rupti de mediul lor natural, departe de scoala si prieteni. In cele mai multe cazuri dupa aflarea diagnosticului, pacientii sunt nevoiti sa intrerupa scoala, iar intreruperea scoli pentru cei mai multi inseamna izolare, nesiguranta, pierderea prietenilor si colegilor, nesiguranta asupra viitorului.
Acest program vine în sprijinul pacientilor pe timpul acestei perioade dificile, oferindu-le speranta, concentrandu-se pe si dezvoltand calitatile si abilitatile fiecruia in parte, pentru a facilita reintegrarea lor scolara si sociala la finalizarea tratamentului oncologic, asigurand tranzitia la o viata normala plina de succes.
Implicarea voluntarilor:
Aproximativ 100 de voluntari, studenti la psihologie, au fost implictai in desfasurarea zilnica a programului. Acestia s-au asigurat ca activitatile propuse sunt eficiente si raspund specific nevoilor fiecarui copil, ca sunt adaptate situatiei de boala, nivelului de intelegere si pregatire a pacientilor. Dupa fiecare interventie din spital, voluntarii au intocmit un raport narativ ce surprinde felul in care s-a desfasurat activitate, progresul, numarul de copii, posibile imbunatatiri. Rapoartele sunt analizate de coordonatori si managerul de proiect.
Impactul proiectului:
Programul sustine unul dintre drepturile fundamentele ale copiilor: dreptul la educatie si scoala. Copiii si adolescentii bolnavi de cancer pot invata si urma programa scoalara chiar daca nu sunt la scoala alaturi de colegii lor. Prin acest program am incurajat pacienti si i-am imputernicit sa creada in valoarea pe termen lung a educatiei. Copiii bolnavi de cancer nu sunt mai putin inteligenti sau capabili sa continue scoala, ei trebuiesc mereu incurajati si sprijiniti sa creada in propriile valori.
Originalitatea: solutia propusa pentru nevoile identificate
Scoala mea in spital a fost primul program de acest gen implentat in Romania de Asociatia Little People. Raspunde unei nevoi urgente, accesul la invatamant si dobandirea drepturilor oricarui copil la educatie. Programele si activitatile pregatite sunt in asa fel create incat sa raspunda specific nevoilor copiilor bolnavi de cancer. Existenta invatatorilor sau personalului calificat care sa cunoasca schimbarile aduse automat de trecerea prin experinte cancerului este inexistenta in Romania. In Romania avem putini sau mai bine spus foarte putini pedagogi pregatiti sa predea in spitale si sa intaleaga in acelasi timp nevoile psihosoaciale ale copiilor bolnavi de cancer. Asociatia Little People Romania a rapsun acestei nevoi bazandu0se pe pregatirea studentilor de la psihologie pregatiti si selectati si monitorizati alaturi de psihopedagogi specialziati in acest domeniu.
Concluzii:
Proiectul este in plina desfasurare si in anul 2013, iar rezultatele sunt remarcabile. In interactiunea zilnica cu pacientii am observat ca odata diagnosticati, pacientii apreciaza scoala mai mult decat scolarii sanatosi. Scoala pe langa cunoastere ofera independenta, creativitate, prieteni noi, conditii de socializare si fomare, disciplina si normalitate. Fun School e o altfel de scoala, o scoala in care intrebarile sunt transformate in raspunsuri, matematica este prietenoasa, iar stiinta e descoperita in exemple practice. Nu exista raspunsuri gresite, ci doar posibilitati de perfectionare si invatare. Dorim ca prin intermediul acestui proiect sa ii invatam pe pacienti si parinti sa ofere o alta dimeniune invatarii continue si educatiei.
Parteneri:
Institutul Oncologic “Prof. Dr. Ion Chiricuta” Cluj-Napoca, sectia de oncopediatrie; Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii, Clinica Pediatrie 2, Cluj-Napoca, compartimentul de oncopediatrie; Institutul Oncologic “Prof. Dr. Al. Trestioreanu” Bucuresti, sectia de oncologie pediatrica; Spitalul de Urgenta pentru Copii “Louis Turcanu”, Timisoara, sectia de onco-hematologie; Spitalul de Urgenta pentru Copii “Sf. Maria”, Iasi, Sectia de hematologie si oncologie pediatrica Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii “Maria Sklodowska Curie”, Bucuresti, sectia oncopediatrie.