Organizator: Fundatia Regina Maria
Sectiunile: Sanatate & Impact

Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Ian / 2014 - Dec / 2014
 
Programul din care face parte: Policlinici Sociale, Fundatia Regina Maria
 
Acoperirea geografica a proiectului: Locala/ Bucuresti

Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect: Directia Generala de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti, Servier Pharma, Sofmedica, IXIA, Alvogen, Fundatia KPMG, Castrol Oil, Wipro Technologies.
 
Rezumatul proiectului:  
Policlinica Sociala Baba Novac, proiect al Fundaţiei Regina Maria, este dedicat asistentei medicale integrate pentru persoanele fara venit si fara asigurare medicala. De aproape 4 ani, persoanelor excluse social le este facilitat accesul la servicii medicale de calitate, gratuite, in mod neconditionat. Proiectul contribuie la imbunatatirea calitatii vietii atat a beneficiarilor directi, cat si a familiilor acestora. De asemenea, pentru 80% dintre beneficiari, sprijinul medical si social oferit prin proiect reprezinta un suport de baza in perioada de tranzitie a pacientului catre reintegrarea sociala, facilitand acest proces.

In Bucuresti exista peste 6.000 de persoane fara adapost, iar peste 200.000 de persoane nu beneficiaza de asigurarile de sanatate.

Beneficiarii Policlinicii Sociale sunt persoane din Bucuresti, fara venituri, fara asigurare medicala, iar, in multe cazuri, fara adapost. Acestia beneficiaza de servicii medicale oferite gratuit: medicina generala, medicina interna, cardiologie, dermatologie, oftalmologie (inclusiv ochelari sau interventii medicale), pneumoftiziologie, psihiatrie, asistenta psihologica, diabet, ginecologie, imagistica, teste de laborator, stomatologie (inclusiv protezare și chirurgie), tratamente, management de cazuri medicale, certificate medicale. De asemenea exista o arie larga de servicii non-medicale oferite gratuit: dus, imbracaminte si incaltaminte si jucarii, donatii produse panificatie saptamanal, trimiteri si facilitare catre alte institutii si organizatii pentru servicii sociale, cantine, adapost si locuri de munca. 

In cursul anului 2014, peste 1.500 de pacienti au beneficiat de peste 5.000 de servicii medicale gratuite, cu sustinerea a peste 30 de cadre medicale voluntare si a peste 50 de companii si persoane fizice.
 
 
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
In Bucuresti exista anual peste 6.000 de persoane fara adapost, iar peste 200.000 de persoane nu beneficiaza de asigurarile de sanatate. Impreuna cu Directia Generala de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti, am identificat nevoia covarsitoare si urgenta de asistenta medicala integrata si sociala pentru categoriile defavorizate, aflate in afara sistemului national de sanatate. Afecțiunile medicale aflate sub observatie si in tratament reflecta mediile statistice nationale, cu o tendinta crescuta pentru evolutie nefavorabila din cauza conditiilor neadecvate de igiena si trai: afectiuni cardio-vasculare, pulmonare, HIV, hepatite, afectiuni stomatologice, ginecologice si oftalmologice. Prin preventia si tratarea acestor afectiuni, dar si prin educarea beneficiarilor, proiectul contribuie la si faciliteaza reinsertia sociala a acestora.

Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului este oferirea de servicii medicale integrate pentru persoanele fara venituri si fara asigurari medicale din Bucuresti. Obiectivele proiectului: 1.Facilitarea accesului la servicii medicale de calitate gratuite unor categorii de persoane defavorizate; 2.Imbunatatirea calitatii vietii a beneficiarilor directi si a familiilor acestora. O persoana, cu / fara venituri, va deveni mai productiva si mai focusata pe urmatoarele aspecte importante ale vietii sale: familie, loc de munca, siguranta financiara, stare generala de bine, daca are asigurate conditiile de baza pentru sanatate.
 
Principalele activitati:
Principalele activitati intreprinse in implementarea proiectului se impart in:
1. Activitatea medicala 
- angajati full time: 1 medic, 2 asistente
- voluntari cadre medicale: 30 (din care 10 medici stomatologi)
- parteneriate in-kind (medicamente, consumabile, proteze, ochelari)
- parteneriate cu alte ONG-uri pentru oferirea de servicii medicale gratuite pentru beneficiarii acestora
2. Activitatea sociala
- 1 inspector social din partea DGASMB
- campanii de strangere de produse: de igiena personala, imbracaminte/incaltaminte, alimente neperisabile, jucarii, produse de panificatie
- certificate pentru intrari in cantine si adaposturi sociale 
- certificate pentru locuri de munca
- parteneriate cu alte ONG-uri pentru oferirea de servicii sociale integrate pentru beneficiarii FRM
3. Activitatea de strangere de fonduri si comunicare
- evenimente interne si externe - Ziua Varsatorilor, Swimathon, Maratonul International Bucuresti, Gala Fundatiei Regina Maria, Ziua FRM la tine in Companie, Targuri si programe de gift Matching
- facilitati fiscale: campaniile 2%, 20%
- sponsorizari companii si persoane fizice
- bartere si parteneriate media
Pacientul este inscris de inspectorul social pe baza adeverintei de venit de la Administratia Financiara si copie carte de identitate. Inspectorul este si liantul cu alte servicii sociale de care poate beneficia prin sistemul de stat. Medicul face anamneza si recomanda, dupa caz, investigatii, consulturi interdisciplinare, tratament, monitorizare

Beneficiari:
Directi: Persoane fara adapost - 300. Persoane fara venituri - 1500. Persoane fara asigurare medicale - 1500
 
Indirecti: Copii (media este de 3,5 copii / beneficiar), Alti membri ai familiei cu venituri mici (batrani si / sau femei - 2/ beneficar)
 
Implicarea beneficiarilor: 
O parte dinre fostii beneficiari ai proiectului revin in mod constant pentru a sustine activitatea Policlinicii Sociale in beneficiul celorlati pacienti care au nevoie de ajutor. Exista persoane care contribuie fie prin abilitatile practice - o fosta pacienta tunde dupa terminarea programului de lucru, fie prin donatii de produse sau financiare in cutia de fonduri. De asemenea, cel mai mare sprijin din partea beneficiarilor este, in mod constant, promovarea serviciilor medicale, pe care acestia o realizeaza in randul celor care au nevoie.
 
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Rezultate cantitative
• Peste 5.000 de consultatii si investigatii medicale gratuite oferite
• Peste 1.500 de pacienti aflati sub observație si tratament
• Peste 450 de consultații si investigatii medicale oferite lunar
• Peste de 400 pacienti care beneficiaza lunar de servicii medicale de medicina generala, de specialitate și stomatologie
• Peste 4.000 de teste de laborator pe an
• Peste 450 de pacienti pe an cu teste de laborator
• Peste 1.500 de pacienti care beneficiaza anual de medicatie
• Peste 1.200 de pacienti care beneficiaza anual de servicii de igiena corporala (dus)
• Peste 900 de pacienti care beneficiaza anual de imbracaminte si incaltaminte
• Peste 1.200 de pacienti care beneficiaza anual de produse de igiena personala
• Peste 900 de servicii stomatologice
• Peste 100 de proteze dentare 
• Peste 250 de perechi de ochelari
• Peste 120 de pacienti care beneficiază de servicii medicale în Spitalul Victor Babes prin protocolul de colaborare
• 260 bolnavi cronici afectiuni cardio-vasculare
• 120 bolnavi cronici afectiuni oftalmologice
• 30 bolnavi cronici afectiuni pulmonare
• Peste 30 de cadre medicale voluntare

Cantitativ, beneficiile serviciilor de preventie si tratament se regasesc in primul rand in asigurarea unei functionari fiziologice normale, iar in al doilea rand impactul poate fi major si la nivel psihologic - incredere in sine, demnitate, dar si reintegrare sociala prin cresterea numarului de persoane apte de munca.
 
Resursele umane implicate:
In 2014:
Policlinica Sociala Baba Novac: 
- angajati full time: 1 medic, 2 asistente
- voluntari cadre medicale part-time / colaborari: 30
Administrativ
- 2 angajati fundraising si comunicare
- 1 contabil
- retea de peste 50 de voluntari
 
Voluntarii si implicarea lor:
1. Voluntari cadre medicale - 30 medici si asistente, psihologi
2. Voluntari evenimente fundraising - peste 50 de voluntari care au realizat diverse actiuni de strangere de fonduri din comunitate sau companiile in care activeaza (alergat, inotat, gatit, promovare, logistica, etc)
3. Internship - 6 interni, 2 programe - fundraising, graphic design, comunicare
 
Responsabilitatile partenerilor:
DGASMB - evaluare sociala, sustinere cu 10% din necesarul lunar de medicamente, sustinerea costurilor cu spatiu si utilitati si a personalului non-medical.
Parteneriate financiare - acopera costurile operationale ale proiectului (resurse umane, medicamente si tratamente, echipamente medicale, consumabile si materiale medicale etc.)
Parteneriate in-kind - acopera prin servicii si produse o parte din necesarul lunar de medicamente, consumabile, produse de igiena personala.
 
Buget: 400.000 lei
 
Contributiile in natura:
Peste 160.000 lei economisiti prin parteneriate in-kind: donatie echipamente medicale, donatie medicamente, donatie produse de igiena personala, donatie alimente, donatie haine si incaltaminte, donatie echipamente IT, materiale publicitare, promovare prin parteneriate media.
 
 
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
1. Obtinerea de parteneriate in zona companiilor farmaceutice - rezolvat inkind / financiar
2. Obtinerea de sustinere recurenta donatori individuali - depasit prin crearea unei comunitati cu intalniri regulate de multumire si raportare

Lectii invatate: 
1. Parteneriate strategice la nivel administrativ si local
2. Recurenta in sustinere 
3. Managementul sistemului de voluntari
 
Calitatile proiectului:
Servicii medicale integrate gratuite
Eficienta si transparenta proceselor
 
Argumentarea inscrierii in cadrul sectiunii IMPACT
1. Peste 5.000 de consultatii si investigatii medicale gratuite oferite anual
2. Peste 1.500 de pacienti aflati sub observație si tratament 
3. Peste 22.000 de ore de voluntariat
4. Peste 1.200 de pacienti care beneficiaza anual de produse de igiena personala, imbracaminte si incaltaminte si alimente
5. Peste 900 de servicii stomatologice si peste 100 de proteze dentare anual
6. Peste 250 de perechi de ochelari anual
7. Peste 30 de cadre medicale voluntare
8. Peste 50 de sustinatori - companii si persoane fizice
Imbunatatirea calitatii vietii beneficiarilor este realizata astfel:
- identificarea cazuisticii in faza incipienta sau preventia afectiunilor complexe;
- educatie sanitara si incurajarea unui stil de viata sanatos;
- cresterea sanselor de reintegrare social, prin imbunatatiri atat la nivel fiziologic cat si la nivel psihologic (incredere in sine crescuta, stare generala buna). O persoana, cu sau fara venituri, va deveni mai productiva si mai concentrata pe urmatoarele aspecte importante ale vietii sale – familie, loc de munca, siguranță financiara, stare generală de bine, daca are asigurate conditiile de baza pentru sănătate.
 
Comunicare
Planul de comunicare:
1. cresterea adresabilitatii Policlinicii Sociale
2. cresterea notorietatii proiectului in vederea atragerii de resurse din comunitate.
Offline:
- prezenta materiale in institutii de stat si ONG uri partenere cu beneficiari directe persoane care se incadreaza in profilul Policlinicii
- materiale prezentare proiect: raport anual, catalog Povesti Nespuse, brosura Policlinica Sociala
Online:
- site-ul fundatiei www.fundatiareginamaria.ro
- Social Media (Facebook, Twitter, Youtube, Google+)
- platforma online de crowdfunding united.fundatiareginamaria.ro
 - site evenimente: http://fundatiareginamaria.ro/ gala2014/
- www.povestinespuse.ro
 
 
***
Despre Organizator
Fundatia Regina Maria este o organizatie caritabila dedicata asistentei medicale integrate pentru persoanele fara venit si asigurare medicala si persoanelor cu venituri mici din Bucuresti, prin intermediul Policlinicilor Sociale. Misiunea Fundatiei este de a ajuta persoanele aflate in nevoie prin proiecte si programe sustenabile si durabile in domeniile sanatatii, educatiei. Fundatia sustine si desfasoara de asemenea si proiecte menite sa sustina solutionarea cazuisticii medicale individuale.