Între 16 și 18 iulie va avea loc la Cluj Academia de Mentorat a competiției, în care câte 2 reprezentanți ai fiecărei idei semifinaliste în Competiția Europeană de Inovare Socială vor beneficia de un program de accelerare a propriilor idei de inovații sociale. Competiția este organizată de Comisia Europeană, cu sprijinul Ashoka și al altor parteneri din societatea civilă.
• 60 de tineri europeni își vor prezenta pentru șaselea an la rând cele mai bune idei de dezvoltare socială, în cadrul Competiției Europene de Inovare Socială (EUSIC).
• Dintr-un total de 700 de idei participante din 20 de țări europene, au fost alese cele 30 semifinaliste. Din România au fost alese trei idei semifinaliste, țara noastră fiind a doua cea mai bine reprezentată după Spania (4 idei semifinaliste).
• Ideile care promit să transforme provocările locale în oportunități economice pentru tineri vor primi 3 premii cu o valoare totală de 150.000 de euro.
Cele 30 de idei semifinaliste au fost alese dintr-un total de peste 700 de idei participante, înscrise de 20 de țări europene. În acest an, tema competiției este RE:THINK LOCAL, iar pentru a fi selectați, inovatorii au trebuit să își planifice proiectul într-o regiune restrânsă și să răspundă unor condiții, provocări și oportunități locale specifice.
„Noi credem că antreprenorii sociali, persoanele care luptă să rezolve probleme sociale prin idei inovatoare, ar putea fi rețeta pentru un viitor mai bun. Suntem mândri de tinerii din țara noastră, care ne-au demonstrat că știu să gândească strategic și creativ pentru dezvoltarea comunității lor. Din peste 700 de echipe înscrise în aprilie au fost alese numai 30, iar 3 dintre ele sunt din România. EUSIC le va ajuta atât pe ele, cât și pe celelalte 27 de echipe semifinaliste din Europa să pună la punct un model de afaceri prin care să își transforme visul în realitate. Ne bucurăm că am convins oficialii europeni să aleagă Clujul ca loc de desfășurare a Academiei de Mentorat de anul acesta. Cei 60 de inovatori vor lucra cot la cot cu zeci de experți în antreprenoriat social pentru a-și aduce ideile la următorul nivel”, Corina Murafa, Director Executiv Ashoka România.
Care sunt cele trei idei semifinaliste din România?
1. Career Bus este un autobuz cu un spațiu interactiv în care tinerii pot fi învățați o serie de aptitudini de carieră. Va merge în zonele rurale și în orașele mai mici, unde tinerii nu au speranțe mari pentru viitorul lor și nu știu prea multe despre locurile de muncă disponibile. Inițiatorii vor să decoreze în mod atractiv interiorul autobuzelor, kiturile de carieră, să pregătească formatori și să meargă departe de marile orașe. Vor scoate participanții din zona lor de confort, din școală, și le vor arăta o realitate diferită, cum ar putea arăta viitoarele locuri de muncă. Tinerii vor fi astfel încurajați să se străduiască mai mult, chiar dacă provin dintr-o comunitate mică.
2. House of Nature va fi o afacere socială care oferă experiențe turistice durabile în Transilvania, în timp ce reinvestește profitul, abilitățile și pasiunea pentru a le oferi localnicilor, în special celor tineri, perspective mai bune pentru viitor. Ideea constă în utilizarea resurselor locale, naturale și umane printr-o pensiune ecologică și durabilă care le va oferi turiștilor o conexiune profund umană cu ritmurile satului și va crea oportunități economice, educaționale și sociale pentru localnici. Principiile de bază ale proiectului: este Bun pentru Comunitate – activează resursele existente, dar latente, pentru a depăși provocări precum lipsa locurilor de muncă locale și a oportunităților pentru tineret sau lipsa de solidaritate; este Bun pentru Afaceri – o experiență unică a turismului rural cu scop social într-unul din ultimele peisaje europene naturale nealterate; este Bun pentru Natură – aruncă o privire asupra viitorului standard al ospitalității, fiind o casă cu o amprentă redusă asupra mediului, o clădire ecologică, bazată pe energia proprie pentru necesitățile casnice.
3. Rural Revitalization va aduna câmpurile necultivate ale fermierilor care nu mai pot sau nu mai doresc să lucreze pământul, într-un sistem de leasing. Terenurile vor fi distribuite tinerilor care intenționează să înceapă o întreprindere agricolă la scară mică, dar nu dispun de resurse pentru a face acest lucru. În plus, programul va ajuta clienții să acceseze fonduri UE pentru a-și înființa sau extinde întreprinderea. Acesta ar oferi, de asemenea, anumite servicii care ar susține antreprenorii, cum ar fi contabilitatea, împrumuturile, cursurile de formare sau alte materiale pentru dezvoltarea fermierilor.
„Cu Career Bus ne propunem să batem țară în lung și în lat, să mergem pe ulițe din sat, să explorăm orașe mici și să sfidăm timpul cutreierând viitorul profesional al tinerilor, în căutarea acelui job de viitor care să fie sinonim cu pasiunea. Plecăm la drum înarmați cu tehnologie și învățăm prin joc despre opțiuni de meserii accesibile în fiecare comunitate. În călătoria noastră ținem seama de realitățile locale ale fiecărei comunități și aducem schimbarea în educație, inovația și tehnologia și în rural. În Career Bus fiecare participant este și pilot, are în mână volanul și poate alege direcția potrivită pentru dezvoltarea în cariera/ meseria sa.” - Dragoș Beldugan, inițiator Career Bus (semifinalist al European Social Innovation Competition 2018)
***
Despre Ashoka România
Despre Ashoka România
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Partenerii de lansare ai Ashoka România sunt Fundația Româno-Americană și Enel România.