Potrivit celor mai recente estimari ale Eurostat (2012), Romania aloca doar 4,1% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru educatie, spre deosebire de 5,4% media din Uniunea Europeana (UE). Mai mult decat atat, PIB-ul / cap de locuitor din Romania este unul dintre cele mai scazute din UE.
Fondurile insuficiente in acest domeniu pot duce adesea la o participare scazuta la procesul educational. Copiii si tinerii care provin din familii sarace, romii, persoanele care traiesc in mediul rural si copiii cu cerinte educationale speciale sunt grupurile cele mai vulnerabile. Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), peste 6% dintre copiii de scoala primara si gimnaziala au renuntat la studii, iar 17,5% din populatia in varsta de 18-24 de ani a parasit sistemul de educatie inainte de finalizarea invatamantului secundar superior. De asemenea, doar 21,8% din populatia Romaniei in varsta de 30-34 a absolvit o institutie de invatamant superior, comparativ cu 34,6%, media UE.
„Investitia in educatie este cea mai profitabila investitie pentru dezvoltarea unei tari. Un copil care merge la scoala astazi va deveni un adolescent preocupat de viitorul sau si se va transforma intr-un adult independent, care va contribui la bugetul de stat, va avea mai putine probleme de sanatate si nu va avea nevoie de asistenta sociala. In urmatorii ani, e important sa asiguram accesul la educatie pentru cei mai vulnerabili copii- cei din familii sarace, din mediul rural sau de etnie roma, cu cerinte educationale speciale. Fondurile europene sunt o resursa importanta ce poate fi folosita in acest sens”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF in Romania.
Studiile internationale arata ca stimularea capitalului uman este esentiala pentru cresterea economica. Conform studiului UNICEF, fiecare an suplimentar de scolarizare reduce riscul de somaj cu 8%, precum si riscul de a avea probleme de sanatate sau de a suferi de o boala cronica cu 8,2%. O rata a somajului mai mica conduce la crestere economica.
Potrivit analizei, o usoara crestere a proportiei populatiei care a finalizat invatamantul liceal (de la 58 la 59.7% pana in 2025) ar genera o crestere de 0,52% a PIB arata analiza, iar reducerea ratei de parasire timpurie a scolii de la 17.5% la 10% in 2015 ar genera o crestere de 0,38% a PIB.
Conform estimarilor UNICEF, costul investitiilor insuficiente pentru Romania variaza intre 12 si 17 miliarde de euro pierduti, pentru perioada 2014-2025, echivalentul a 8% din PIB. Mai multe resurse alocate in viitor educatiei ar putea crea conditiile de dezvoltare si crestere economica si, prin urmare, ar putea duce la cresterea bugetului de stat. Castigul economic obtinut de pe urma fiecarui an in plus de scolarizare ar fi de aproximativ 8%, procent superior investitiei necesare in educatie (6% din PIB).
In ciuda recuperarii lente a economiei romanesti dupa mai multi ani de criza, in prezent cresterea bugetului pentru educatie este posibila prin alocarea prioritara de fonduri UE pentru reformele din domeniul educatiei, marirea procentului din PIB dedicat cheltuielilor publice si cresterea ponderii bugetului educatiei in cadrul bugetului existent.
***
Despre UNICEF Romania
UNICEF este prezent in Romania si in alte 190 de tari si teritorii pentru a promova supravietuirea si dezvoltarea copiilor din perioada copilariei mici pana la adolescenta. In Romania, UNICEF lucreaza impreuna cu Guvernul, Parlamentul, autoritati locale, societatea civila, sectorul privat, parteneri nationali si internationali si cu mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educatie timpurie de calitate si la scoala, pentru protejarea adolescentilor si monitorizarea drepturilor copilului, pentru protectie sociala si pentru mobilizarea de resurse in beneficiul copiilor. UNICEF este sustinut financiar integral prin contributiile voluntare ale persoanelor fizice, corporatiilor, fundatiilor si a guvernelor.