10% din ONG-urile românești dispar anual. Iar peste 50% au bugete anuale de sub 10.000 euro și niciun angajat. Toate peste toate, sustenabilitatea ONG-urilor din România nu este chiar la cote îmbucurătoare. În același timp, educația managerială pentru oamenii din ONG-uri este mai degrabă apanajul țărilor precum SUA, Marea Britanie sau Norvegia, unde întâlnim sectoare nonprofit puternice. În România mai puțin, deși de la educație pleacă până la urmă progresul.

Un curs care schimbă vieți [video]
 
În aceste condiții a apărut Centrul pentru Managementul Organizațiilor Nonprofit (CMON), cu bani norvegieni. CMON are 5 piloni, dar ne vom opri asupra a 2 dintre aceștia: primul curs online în format MOOC dedicat ONG-urilor și primul board game de planificare strategică pentru ONG-uri. Până acolo însă…
 
De ce este importantă educația pentru ONG-uri?
ONG-urile sunt, la prima vedere, o “struțo-cămilă”. Nu sunt instituții publice, deși au în vedere de regulă interesul public, dar nici companii, deși sunt private și uneori derulează și activități antreprenoriale. Încă din denumire, (“non-guvernamentale”, “non-profit”) predomină explicațiile legate de ce nu sunt ONG-urile, decât despre ceea ce sunt ele. Din start vorbim deci de un sector specific, cu nevoi diferite și punctuale.
 
În plus, ONG-urile trebuie să își găsească singure sursele de finanțare și, în același timp, să își protejeze independența. Și deseori sunt lansate ori conduse de oameni pasionați și inimoși, care vor să rezolve diverse probleme din societate. Doar că acești oameni au nevoie de un punct de pornire, de îndrumare, de instrumente. De educație. Nimeni nu se naște învățat, dar uneori chiar dacă îți dorești să înveți, nu prea ai de unde. În România cărți despre ONG-uri se găsesc doar prin biblioteca CMON și câteva alte locuri din țară (dar extrem de rar în vreo bibliotecă publică), cursuri universitare sunt doar la Cluj ca o specializare a unui program de masterat, iar instrumentele nu sunt chiar la tot pasul.
 
Este așadar nevoie să dezvoltăm instrumente educaționale cât mai diverse și calitative pentru ONG-uri, care să se adreseze inclusiv comunităților din mediul rural, care să fie accesibile și ușor de înțeles și folosit.
 
În 2016 Asociația Young Initiative a început să facă însă pași în direcția dezvoltării de resurse educaționale pentru ONG-uri. Să vedem despre ce este vorba.
 
Primul curs online gratuit în format MOOC dedicat ONG-urilor
Se numește “Managementul Sustenabil al Organizației Nonprofit” și are aproape 2000 de cursanți. Este gratuit, disponibil oriunde (inclusiv pe telefon/tabletă) și are 5 module care acoperă managementul unui ONG. Cu peste 300 de rating-uri de “4” și “5 stele” și feedback-uri pline de mulțumiri, cursul îi permite oricărei persoane care își dorește să învețe despre managementul unui ONG o serie de instrumente educaționale: video-uri, studii de caz, exerciții practice, modele/template-uri/framework-uri, teste, interviuri, e-books exclusive, toolbox.

Prin 56 de lecții și 6 ore de materiale video, cursul se adresează atât celor aflați la început de drum în zona managementului ONG-urilor, cât și celor cu experiență. Dar indiferent de situație, cursul este în special pentru ONG-urile “mici și medii”, pentru că acolo este cea mai mare nevoie de învățare și dezvoltare (dar și cel mai mare potențial).
 
Fiecare cursant își alege propriul ritm de învățare, stabilind dacă vrea să își dedice mai multe ore dintr-odată sau să învețe câte puțin, dar mai des.
 
Cursul folosește platforma de e-learning Udemy, putând fi accesat la www.udemy.com/management-ong.
 
Primul board game de planificare strategică pentru ONG-uri — RePlan
De la Aristotel încoace, se spune că educația prin joc este cea mai eficientă și produce cele mai bune rezultate, de durată. Așa că ne-am întrebat… de ce să nu aibă și ONG-urile jocul lor? Și prin asta să își facă și strategia, ca să se joace cu folos.
 
Întrebarea și-a găsit repede răspunsul în RePlan, care a ajuns între timp la peste 250 de ONG-uri din toate colțurile României. Iar feedback-ul a fost și este wow, mult peste așteptările echipei. RePlan este adaptat nevoilor și specificului ONG-urilor românești, fiind un produs inovator nu doar pentru România, ci și în Europa, existând planuri pentru traducerea în limba engleză și lansarea pe plan european.
 
Până acolo însă, RePlan sprijină ONG-urile care îl joacă să vadă unde se situează, să se gândească unde vor să meargă, cum vor ajunge acolo, iar apoi etapa care ne place cel mai mult, să vadă dacă strategia este sau nu sustenabilă și pot face față diverselor provocări și situații neprevăzute. Un ONG spunea chiar că RePlan te pregătește “pentru zile negre”.
 
Totuși, deși vorbim despre un joc, ne-am gândit că cei care îl vor folosi nu vor dori să fie într-o lume virtuală, așa că RePlan folosește fix realitatea fiecărui ONG în parte, testând diverse situații și provocând muuuulte dezbateri. În plus, deși nu era un obiectiv, am aflat din feedback-urile primite că a juca RePlan echivalează deseori cu o echipă mai unită, fiind indirect și un exercițiu de teambuilding.
 
Pe durata finanțării prin Fondul ONG/ EEA Grants, RePlan a fost oferit gratuit. Ulterior, s-a transformat în prima inițiativă de antreprenoriat social a AYI, devenind o modalitate de a susține CMON și dezvoltarea prin educație a ONG-urilor, întrucât toate veniturile obținute din vânzarea RePlan merg către activități și proiecte. Și cum motto-ul CMON este “E timpul pentru sustenabilizare!”, și RePlan este un produs sustenabil, astfel că atunci când îl cumperi sprijini și echipa Atelierului de Pânză, care produce săculețul-ambalaj cu ajutorul persoanelor cu dizabilități, dar și echipa CMON, care se ocupă manual de întregul proces, de la ambalare până la pregătirea livrării și a tuturor operațiunilor conexe.
 
Dar mai bine afli mai multe despre RePlan pe pagina lui, așa că te invităm să îl descoperi cu drag. #UpgradeYourNGO
 
Jocul poate fi comandat online la www.management-ong.ro/replan.
 
Educația pentru ONG-uri poate că nu își face efectele văzute într-o zi. Dar când investim în ea, dezvoltăm un sector. Și îmbunătățind sectorul celor care dezvoltă oameni și comunități în fiecare zi, schimbăm în cele din urmă România.