Daca ar fi sa aleaga in ce directie trebuie sa se dezvolte Bucurestiul din punctul de vedere al transportului alternativ, elevii de liceu voteaza pentru includerea biciclistilor in traficul pe carosabil, in detrimentul amenajarii pistelor pe trotuar. Aceasta este concluzia dezbaterii de marti 29 octombrie, ce marcheaza finalul Bike My Way (to School), proiect care si-a propus sa promoveze bicicleta ca mijloc de transport alternativ printre liceeni si cu ajutorul acestora. Proiectul Bike My Way (to school) este unul regional, finantat prin Programul Tineret in Actiune al Comisiei Europene si implementat in 6 licee din Bucuresti si Lovech, Bulgaria, de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis in parteneriat cu Asociatia Bate Saua sa priceapa Iapa, E-Comission si SIP Bulgaria. 
 
Printre argumentele cel mai des invocate sunt respectul cuvenit pietonilor – si asa vaduviti de trotuare circulabile - , eficienta deplasarii cu bicicleta pe carosabil, educarea implicita a soferilor si biciclistilor deopotriva si potentialul de atragere a unei mase critice de bucuresteni in randul biciclistilor de cursa lunga, singura cale de a rezolva problema supra-aglomerarii traficului si a poluarii asociate.  Elevii sustin ca viitorul transportului in Bucuresti trebuie sa insemne benzi dedicate pentru biciclisti si amendarea mai serioasa a contraventiilor in trafic.
 
”Concluzia aceasta trebuie sa fie un semnal important pentru autoritatile locale. Atunci cand sunt informati si cand li se cere parerea, liceenii isi dau imediat seama care trebuie sa fie locul bicicletei in ierarhia mijloacelor de transport intr-un oras logic si sanatos si cat de grave sunt erorile pe care municipalitatea le comite atunci cand ii ignora pe biciclisti” atrage atentia Irina Dobrita, coordonator Bike My Way din partea Ecopolis.
 
Cele 12 luni de Bike My Way au insemnat prezentari in licee, informarea a peste 300 de elevi cu privire la standardele de infrastructura velo, selectarea echipelor de liceeni biciclisti, documentare, training-uri specializate, evaluarea a peste 150 de km de trasee din perspectiva deplasarii uzuale cu bicicleta si cartografierea celor viabile, redactarea unui plan de masuri concrete si intalniri cu autoritatile locale relevante. Liceenii Bike My Way dau, astfel, note proaste infrastructurii velo disponibile la ora actuala in Bucuresti si reamintesc autoritatilor cele cateva solutii concrete comunicate in cadrul proiectului: Dezvoltarea cu prioritate a unei infrastructuri coerente dedicate biciclistilor, implementarea standardelor europene in domeniu si includerea unor prevederi speciale pentru promovarea ciclismului urban in legislatia rutiera sunt printre principalele solicitari ale liceenilor. Elevii cer, de asemenea, inceperea unor campanii pentru siguranta in trafic, adresate deopotriva soferilor si biciclistilor, precum si asigurarea unei minime infrastructuri velo in jurul scolilor (rasteluri pentru biciclete si zone cu trafic limitat). 
 
Mai multe detalii despre proiect pe pagina web Ecopolis, blogul www.bikemyway.eu, pagina facebook BikeMyWay si la Irina Dobrita (irina@ecopolis.org.ro, Telefon: 0726 281 894)
 
***
Despre BikeMyWay (to school)
Proiectul BikeMyWay to School a mobilizat timp de un an un numar de 30 de elevi de liceu din Bulgaria si Romania sa gaseasca si sa promoveze solutii practice care sa transforme mersul la scoala pe bicicleta intr-o realitate uzuala, incurajata de o infrastructura viabila. BikeMyWay imprumuta si dezvolta o tema europeana - bicicleta ca alternativa de transport durabil - si si-a propus sa activeze doua seturi de aptitudini pentru tinerii participanti: (1) skill-uri democratice, prin educarea capacitatii de advocacy in relatie cu autoritatile locale si centrale si (2) constientizarea beneficiilor transportului durabil pentru oras si mediu. In cadrul proiectului, elevii Bike My Way s-au instruit cu privire la standardele europene de amenajare a cailor de acces pentru biciclete si modalitatile de promovare a politicilor pro-velo in relatia cu autoritatile, au cartografiat si analizat infrastructura velo de pe traseul casa-scoala si au venit cu propuneri pentru imbunatatirea ei. Proiectul a implicat elevii din cele 6 licee intr-un proces continuu de invatare prin metode non-formale (blogging, cartare, fotografiere, brainstorming, prezentari interactive, traininguri) si coaching de la experti in advocacy si politici de mediu.  
 
Potrivit unui sondaj BikeMyWay aplicat printre elevi, autoritatile locale sunt principalul obstacol in calea proiectelor de dezvoltare a infrastructurii velo. Poate cea mai asteptata si apreciata componenta a proiectului BikeMyWay, eforturile de advocacy si relatia cu autoritatile au fost de departe si cea mai mare dezamagire a liceenilor biciclisti, in special a celor bucuresteni, care s-au intalnit vara aceasta cu Directorul Directiei Transporturi din Primaria Municipiului Bucuresti (PMB). Majoritatea elevilor sunt sceptici cu privire la implicarea autoritatilor in rezolvarea situatiilor reclamate. In ciuda aprecierilor facute de acestia la adresa rezultatelor din proiect – harta traseelor ciclabile spre scoala, de exemplu - , reprezentantii institutiilor publice au fost remarcati de elevii bucuresteni pentru dezinteresul, ignoranta si lipsa unor reactii concrete fata de planul de masuri prezentat. 
 
Conform sondajului BikeMyWay, elevii bulgari se declara ceva mai incurajati de promisiunile arhitectului sef si de planurile administratiei din Lovech - o retea de piste de-a lungul raului ce traverseaza localitatea, respectiv amenajarea de parcari pentru biciclete in centru si in incinta institutiilor publice. Biciclistii bucuresteni le atrag insa atentia colegilor din Lovech sa evite greselile facute de Bucuresti – in special amenajarea pe trotuare a pistelor pentru biciclete, care in capitala Romaniei a avut efecte pozitive 0 dupa mai mult de 24 milioane lei cheltuiti.
 
Liceenii asteapta acum de la autoritati ca masurile propuse de ei in cadrul proiectului pentru zonele din jurul liceelor BikeMyWay sa devina realitate si astfel Bucurestiul sa intre cu adevarat in randul capitalelor europene care investesc in mobilitate alternativa.
 
Ca argument pentru promovarea bicicletei ca metoda de transport alternativ, reamintim faptul ca Bucurestiul este a doua cea mai poluata capitala europeana, cu un aer periculos pentru sanatatea locuitorilor sai, iar principalul generator de poluare atmosferica este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii”, limitele pulberilor in suspensie (PM), a caror principala sursa este traficul rutier, sunt depasite constant in toate zonele capitalei. In acelasi timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vietii in capitalele UE arata ca Bucurestiul este codas in privinta utilizarii bicicletei ca alternativa la transportul cu masina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta fata de 59.6% in Copenhaga.