Mă bucur că pot începe această pledoarie pentru învățare având încă bateriile încărcate cu energie de la recenta lansare (n.r. 2015) a Coaliției pentru Educație (www.coalitiaedu.ro), o federație care își propune să coaguleze energii și resurse pentru a împlini o viziune curajoasă despre învățare în România. Este, cred, una dintre cele mai importante inovații în educația din România, aici cu sensul de noutate. Deși, la drept vorbind, s-ar potrivi mult mai bine dacă am numi-o evoluție. Oricum l-am numi, este un eveniment important, despre care merită să vorbim, pentru că poate contribui la schimbare mai mult decât analize sau statistici suplimentare. Din păcate, cifrele nu fac decât să reconfirme periodic faptul că România este în fruntașă în Uniunea Europeană în ceea ce privește abandonul școlar, analfabetismul, ponderea adolescentelor care rămân însărcinate, etc. 
 
Este mai util să privim la ceea ce ar putea determina o schimbare de abordare a modului cum sunt concepute și implementate politicile publice în domeniul educației. De aceea, propun să ne concentrăm pe veștile bune și pe modul cum cei care doresc să se implice pot contribui la schimbare. Așadar, după câțiva ani de discuții în diverse formule, un nucleu de organizații din societatea civilă din România a reușit, la începutul lunii iunie 2015, să se adune și să pună bazele Coaliției pentru Educație, o organizație care să le reprezinte și prin care să capete o voce puternică în formularea și consultările privind politicile publice din domeniu. 
 
În acest an, suntem încă în construcție. Ca atare, ne-am propus ca, în primul rând, să aducem alături de noi alte organizații care sunt pe aceeași lungime de undă și, în al doilea rând, să venim cu o agenda clară și propuneri concrete care să conducă la împlinirea viziunii noastre comune de a crea împreună școala în care fiecare vrea și poate să își împlinească potențialul. 
 
Cine suntem?
Este vorba despre organizații neguvernamentale cu peste 10 ani de experiență și mii de beneficiari, fie că este vorba despre elevi, educatori sau părinți. Acest nucleu înseamnă, până în acest moment, următoarele organizații: Asociația Communication for Community, Asociația Edusfera, Asociația ROI (pe care o reprezint), Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică, Educativa, Fundația Noi Orizonturi, Grădinița Little London, Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație, OvidiuRo, Teach for Romania și Universitatea Alternativă.
 
Cine nu suntem?
Am realizat și am recunoscut că nu suntem nici supereroi, nici atotștiutori și nici nu ne asumăm rolul de salvatori. Reacțiile la evenimentul de lansare și de după ne-au arătat că există mari așteptări din partea opiniei publice față de Coaliție. Este adevărat încrederea publicului în societatea civilă a crescut, în general, având în vedere nenumăratele cazuri de corupție, care decridibilizează și mai mult clasa politică. Aceeași clasă politică ce nu este în măsură să-și asume angajamente ferme în domenii cheie precum educația și sănătatea, pe care să le și aplice, după ce le semnează. 
 
Pactul pentru Educație semnat în 2008 își propunea îndeplinirea a diverse obiective ambițioase până în 2013. Legea educației, așa cum este, stabilește un cadru generos, la nivel decalarativ, dar, în mare parte, a rămas inaplicabilă. În ultimii ani, modificarea legislației s-a făcut, în continuare, peste noapte, prin ordonanțe de urgență sau înainte de vacanțe. Iar când este vorba despre diverse crize, precum manualele care iar nu ajung la timp pe băncile elevilor, nimeni nu-și cere scuze față de elevi, de profesori sau părinți și nici nu auzim despre măsuri de corectare a acestor situații. Iar în ceea ce privește consultările publice, acestea se fac cu ușile închise, iar observațiile de pe teren nu sunt luate în considerare.      

Ce ne asumăm?
Coaliția își propune să fie o voce puternică a societății civile în educație și, ca atare, își asumă următoarele roluri:
• asigură un spațiu de dialog care strânge împreună oameni dedicați educației;
• susține activ cinci teme majore din educație: 
   o participare și echitate în școli
   o calitatea resurselor umane
   o descentralizarea sistemului de învățământ
   o curriculum și evaluare
   o finanțare și bună guvernanță
• formulează propuneri de politici publice în domeniul educației;
• contribuie activ la dezvoltarea și implementarea strategiei naționale pentru educație;
• facilitează schimbul de bune practici;
• semnalează derapajele sistemului educațional față de cele mai bune practici internaționale.
 
Ce anume ne aduce împreună? 
 
Curajul, pasiunea pentru învățare, libertatea, respectul și spiritul de colaborare sunt valorile care ne ghidează și pe care vom insista să le aducem în școală. Sunt valori pe care le regăsim în programele aplicate deja de către organizațiile membre: fie că este vorba despre “Fiecare copil în grădiniță”, implementat de OvidiuRo, despre Cluburile Impact dezvoltate de Fundația Noi Orizonturi, unde elevii generează proiecte în comunitățile lor,  sau despre pregătirea și experiența profesorilor Teach for Romania pentru a lucra în comunități defavorizate. Proiectul pentru licee pe care l-am dezvoltat în ultimii ani prin Asociația ROI – Zburd–Educație prin coaching (www.zburd.ro), bazat pe voluntariat - este un exemplu care propune o altă relație profesor-elev și abordarea sistemică la nivel de școală. Universitatea Alternativă pune studentul în centru și propune un model al învățării bazat pe autonomie și practică, puțin încurajat în școala românească. 
 
Unde este inovația? 
 
Toate acestea sunt proiecte inovatoare, generoase, care schimbă ceva pe diverse paliere (de la învățământul preșcolar la cel universitar) și care au dat și rezultate, organizațiile inițiatoare reușind fiecare să găsească și soluții pentru sustenabilitate. Partea bună este că există colaborări, parteneriate și declarații care arată o anumită deschidere a autorităților de a prelua din aceste bune practici. Din nou, avem exemplul OvidiuRo, cu „Fiecare copil în grădiniță”. De asemenea, Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică (ARDOR) a fost implicată, de-a lungul anilor, în organizarea de concursuri de dezbateri la care au luat parte sute de liceeni. În ceea ce ne privește pe noi, la Asociația ROI, pornind de la exemplele de succes din liceele cu care am lucrat în 2012 – 2013 în cadrul proiectului Zburd-Educație prin coaching, în 2014 am participat cu experți la organizarea de cursuri pentru mai mult de 1.200 de profesori din învățământul preuniversitar, pentru a-i iniția în ceea ce presupune rolul de facilitator al procesului de învățare. Dar mai este mult până departe...
 
Ce lipsește?
 
Cel puțin noi, reprezentanții organizațiilor inițiatoare ale Coaliției pentru Educație, ne-am dat seama că ne dorim mai mult: un impact la nivel de sistem. După cum au explicat colegii mei reprezentanți ai organizațiilor fondatoare la evenimentul de lansare, ceea ce oferă fiecare dintre organizațiile noastre sunt microsoluții. Prin Coaliție, facem un salt necesar și ne propunem să venim cu soluții care aibă impact la nivel de sistem. În plus, este dificil să obținem rezultate cuantificabile dacă tot încercăm să cârpim un mecanism depășit care stă să crape. Este un exponat bun pentru muzeu, dar nu este un vehicul care să ne ajute să ajungem acolo unde ne dorim. Și, de fapt, așa cum merg acum lucrurile, către ce ne îndreptăm? 
 
Este cazul să ne punem o serie de întrebări – cheie care să conducă la schimbări în lanț. Una dintre acestea se referă la “cum anume vedem procesul de învățare și cum sunt încurajați elevii să-și asume responsabilitatea pentru acesta?”. Faptul că elevii nu învață la școală cum să învețe, că nu sunt motivați, nu este  o meteahnă care ține doar de sistemul românesc de educație. Învățarea este una dintre valorile Coaliției și vom pune accent pe acest lucru. Ceea ce înseamnă că avem destul de mult de umblat la pregătirea profesorilor, la curriculum, modul de predare, precum și la evaluare. 
 
În plus, spre exemplu, noi, la Asociația ROI, punem accent pe cultura organizațională a școlii, pe relațiile dintre profesori, elevi și părinți. Cum învață școala, ca instituție unde “se învață”, despre cum poate să devină o școală (și) mai bună? Cum se lucrează în echipă și cum este implicată comunitatea în viața școlii? Cum învață profesorii de la elevi și de la părinți, nu doar elevii și părinții de la profesori? Cum poate fi construit un parteneriat în acest proces? Cum putem construi pornind de la ceea ce există bun și ce depinde de noi și cum putem renunța la atitudinea de victimizare? 

De unde începem
 
În primul rând, este cazul să definim ce anume ne dorim și care sunt valorile pe care să le urmăm pe parcursul drumului atunci când vorbim despre transformarea educației din România. Un avantaj este faptul că fiecare dintre organizațiile inițiatoare ale Coaliției a ajuns la acea etapă de maturitate în care și-a dat seama că a venit momentul să aloce energie pentru un scop comun. Un factor motivant este și faptul că procesul de formare a Coaliției pentru Educație este susținut timp de un an printr-un proiect finanțat prin Fondul ONG cu suma de aproximativ 70.000 euro. 
 
Astfel, vom avea sprijinul necesar pentru a ne concentra pe acțiuni în următoarele direcții principale:
• constituirea și dezvoltarea Coaliției pentru Educație prin formarea de grupuri de lucru și atragerea a cel puțin 10 noi membri; 
• dezvoltarea capacității de monitorizare a cadrului legislativ și de semnalare a derapajelor sistemului educațional față de cele mai bune practici internaționale; 
• creșterea capacității organizaționale a ONG-urilor din educație. 

Cum vă puteți implica?

Coaliția pentru Educație va face cunoscute în toamnă criteriile de îndeplinit pentru organizațiile active din domeniu, interesate să devină membre. Există intenția ca federația să aducă la aceeași masă reprezentanți ai elevilor, studenților, profesorilor și părinților, astfel încât vocile lor să fie ascultate și să ținem seama de nevoile, resursele și expertiza existentă. 

De asemenea, este important și ce au de spus angajatorii și specialiștii în domeniul formării adulților, pentru că educația nu se referă doar la ceea ce se întâmplă pe parcursul anilor de școală. Și, din multe puncte de vedere, școlile au ce învăța de la mediul de afaceri și chiar ar putea apela cu încredere la specialiștii în training și resurse umane din corporații, care ar participa cu drag ca invitați la orele de dirigenție, de antreprenoriat sau educație civică.   

Un mod de a aduce reprezentanții acestor grupuri împreună, ce urmează a fi susținut în continuare, este organizarea întâlnirilor periodice ale comunității inovatorilor și antreprenorilor în educație Restart. Astfel, avem ocazia să ne reconectăm lunar și să ne reîntâlnim, în această toamnă, în număr mai mare, la RestartEdu Camp, tabăra ONG-urilor din educație din septembrie, destinată în special schimbului de bune practici, și la neConferința din noiembrie, care a ajuns deja la a patra ediție. Pentru informații, puteți urmări site-urile www.coalitiaedu.ro si www.restartedu.ro .
Nu în ultimul rând, vom continua procesul de consultare pentru a defini agenda Coaliției pe cele cinci teme-cheie menționate mai sus, început chiar de la evenimentul de lansare, cu peste 100 de participanți. Ne vom asigura astfel ca soluțiile pe care le vom propune să fie viabile și să putem primi contribuția și feedbackul celor interesați. Scopul acestui proces este definirea, în următoarele luni, a unui set de soluții concrete, care să fie apoi susținute ca propuneri de politici publice, inclusiv pe parcursul consultărilor anunțate de autorități cu privire la propunerea unei noi Legi a educației. 

Care este motivația mea personală?
 
În urmă cu câțiva ani, am lăsat viața corporatistă pentru a-mi dedica timpul educației și a mă ocupa de un proiect foarte drag – Zburd-Educație prin coaching, dezvoltat în cadrul Asociației ROI, pe care am fondat-o în 2011. Despre acest proiect, am realizat și un film documentar – “Ba se poate!” -, a cărui variantă pentru dirigenție poate fi accesată on-line aici: http://zburd.ro/scoala-altfel/ Tot în urmă cu câțiva ani, am decis că vreau să rămân în România și, de aceea, îmi pasă ce lume vor crea copiii, tinerii care astăzi se află la grădiniță, la școală sau la universitate. Și știți ce? Am lucrat cu foarte mulți adolescenți – și din licee cu rezultate slabe și din licee percepute ca foarte bune – și mulți dintre ei mi-au spus că vor să contribuie și să lase ceva în urma lor. În ciuda faptului că, marea majoritate, termină liceul fără o perspectivă clară, fără a îndrăzni să viseze sau cu visurile părinților lor. Așadar, pentru mine este o cale pe care mi-am asumat-o și în care cred că merită să investesc. Iar, prin intermediul Coaliției și cu sprijinul celor care vor veni alături de noi, sper să trecem de la “Ba se poate!” la “Da, se poate!” și să văd rezultate la nivel de sistem mai repede decât m-am așteptat – adică în orizontul următorilor 10 ani. 

###
Analiză realizată de Simona David Crisbășanu, fondator Asociația ROI, cuprinsă în volumul „100 de fețe ale inovației” - Capitolul III „Inovație socială și Societate civilă” - Subcapitolul „Educație”, publicat în anul 2016. Coordonator Andrei Borțun, inițiatorul Galei Societății Civile.

***
Simona David-Crisbășanu
este lider al Asociației ROI și coordonator al proiectelor Zburd-Educație prin coaching și Adoptă un liceu. A lucrat cu sute de profesori, elevi și parinti și de câțiva ani, este implicată în formarea Coaliției pentru Educație, lansată în iunie 2015. În 2014, prestigioasa revistă Foreign Policy Romania a nominalizat-o pe Simona printre cei 100 de  români care, prin puterea ideilor sau a exemplului, mișcă lucrurile în România, iar Revista Avantaje i-a acordat premiul Femeia Anului 2014 pentru Excelență în Educație.