Eu stiu, Eu vreau, Eu pot! Ajuta-ma sa fiu egal cu tine IMPREUNA sa spunem NU DISCRIMINARII!
Organizator: Asociatia1 Iunie 2001
Sectiunea: Apararea drepturilor individuale/ colective
 
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Ian / 2014 - Dec / 2014
Programul din care face parte: Programul egalitate de sanse intre auzitori si neuazitori! Legea factor important impotriva discriminarii!
Acoperirea geografica a proiectului: Nationala/ Buzau, Vrancea, Suceava, Iasi, Bacau, Ialomita si Bucuresti. 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect: STS si Spitalul Judetean Buzau

Rezumatul proiectului:  
In urma cu multi ani, respectiv anul 2008 am identificat 2 bariere ale discriminarii persoanelor cetateni fara auz si fara comunicare verbala fata de cetatenii auzitori si vorbitori. Apelul 112 preluare si interventia celor care sunt responsabili de 160/2008 a facut demersurile necesare catre autoritatile abilitate si responsabile de aplicarea legilor. Obtinusem premii, distinctii si parteneriate, numai ca eram in anul 2014 la acelasi stadiu din anul 2008. Am constituit un comitet de initiativa format din persoane surde fara comunicare verbala din Brasov, Piatra Neamt, Craiova, Buzau si Bucuresti si am inaintat Guvernului un memoriu la care nu am primit raspuns, am participat in luna iulie, respectiv septembrie la intalnirile de Dialog Social organizat de Ministru pentru Dialog Social - sectiunea drepturile omului, am amenintat cu iesirea in strada. Actiunea pentru serviciul 112 a continuat cu demersul nostru la Consiliul National Pentru Combaterea Discriminarii. Am aratat ca se poate, ca la Buzau asociatia noastra prin voluntariat a specializat persoane angajate in STS, UPU, Politie, servicii garantate de lege pentru toti cetatenii care solicita o urgenta. Am incheiat un protocol de colaborare cu spitalul Judetean Buzau si oferim la nevoie persoana care sa traduca in limbaj mimico-gestual in situatiile in care se impune spitalizarea persoanelor fara auz si fara comunicare verbala. In prezent, initiativa noastra a fost promovata printr-un proiect de lege la Parlament de catre STS unul din partenerii nostri .Ministerul Muncii poate deveni un partener si poate sustine financiar proiectul pilot pentru a fi implementat la nivel national in interesul tuturor persoanelor fara auz si fara comunicare verbala, tinand cont de parteneriatul incheiat in anul 2011 si miile de ore de voluntariat din 12 luni.
 
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Aveam in asociatie un numar de persoane fara auz si fara comunicare verbala, pensionari care nu aveau telefoane, care nu stiau de existenta serviciului 112. Am avut un protocol de colaborare cu ISU Buzau si am facut in satamana natioanala a voluntariatului o campanie cu persoanele fara auz si fara comunicare verbala improvizand prin joc de rol un incendiu la bloc. Am realizat primul parteneriat cu STS in anul 2011 si acelasi lucru cu Ministerul Muncii, numai ca un proiect pilot are un grup tinta si un timp de realizare. Perioada implementarii lui a ajuns la final si surzii au ramas obisnuiti cu ideea ca ei trebuie sa poata suna la 112, gratuit . Noi eram de acum statul si trebuia sa le asiguram serviciul altfel mergeau sa ne reclame ca nu-i servim; am vrut, nu am vrut a trebuit sa sustinem noi situatiile de urgenta, prin voluntariat.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul nostru a fost egalitatea de sanse intre auzitori si surzi prin legea 160 /2008. 
Obiectivele noastre au fost ruperea barierelor care erau din cauza inexistentei de specilisti in comunicarea prin semne in UPU Politie, ISU si la STS.
Astfel am aratat ca se poate, ca vrem si putem sa-i formam noi pe ei sa le aratam importanta comunicarii prin semne si sa rupem bariera comunicarii folosind limbajul mimico-gestual si promovand Legea 44/2006. Timp de trei zile la Buzau, in luna mai, prin diferite concursuri gratuite am informat persoanele fara auz despre serviciul 112, auzitorii solidarizand cu surzi.
 
Principalele activitati:
Incheierea unui protocol de colaborare cu STS pentru un proiect pilot, continuarea parteneriatului in vederea identificarii solutiilor tehnice.
Campanii de strangere de semnaturi de la auzitori pentru sustinerea serviciului 112 gratuit si garantat de la bugetul de stat. Am initiat demersuri, petitii si inscrisuri la toate forurile superioare pana la ministerul Muncii, Guvernul Romaniei. Am incheiat parteneriate cu scolile specializate din Romania, ne-am pregatit si am primit autorizarea ca furnizor de formare profesionala pentru specializarea interpret in limbaj mimico- gestual. Am transims adrese autoritatilor de stat in vederea inscrierii la curs a angajatilor in vederea aplicarii Legii 448/2006, am facut grupe de curs si prin voluntariat cu profesionisti, profesori, formatori auzitori /neauzitori vorbitori /nevorbitori am specializat angajatii din STS, UPU, Politie si alte institutii de stat in vederea aplicabilitatii Legii 446/2008, art 69 art. 70 in vederea promovarii si sustinerii cu personal calificat serviciile de urgenta conform Legii 160/2008. Am realizat un grup de lucru responsabil de a comunica cu Parlamentul si guvernul Romaniei, ne-am facut vazuta prezenta si vocea auzita, disperarea celor fara auz si fara comunicare verbala inchisi nevinovati in temnite sau decedati ca nu au putut apela la 112.
 
Beneficiari:
Directi: Public tinta - persoane fara auz si fara comunicare verbala. Beneficiari directi 60 de persoane cu handicap si familiile lor.
Indirecti: Persoane cu handicap, beneficiari indirecti peste 25.000 de surzi care NU POT apela gratuit si garantat la serviciul 112 si nici de Legea 160 /2008 care ofera in UPU in Politie si la ISU gratuitate. 
 
Implicarea beneficiarilor: 
Beneficiarii au fost pregatiti sa cunoasca legea. A fost numit un lider absolvent de studii superioare fara auz si fara comunicare verbala sa-i reprezinte. Asociatia l-a pregatit pentru a deveni manager de proiecte si formator in limbaj mimico-gestual. Practica la orele de curs a fost efectuata cu manualul viu, persoana cu handicap fara auz si fara comunicare verbala .
 
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Grupul tinta ales a beneficiat de servicii prin telefonia video si sms in situatii de urgenta.
Tinerii din 10 scoli au disiminat informatiile le nivel national.
A fost constituit un grup de lucru din persoane care sa reprezinte toate regiunile din Romania la Parlament si la guvern in vederea sustinerii unei petitii de interes national. Persoanele angajate la institutiile de stat sa cunoasca limbajul mimico-gestual astfel sa poata ajunge informatia la cat mai multe persoane. Prin reteaua de socializare facebook am initiat un grup de peste 3000 de persoane fara auz si fara comunicare verbala carora le oferim informatii prin camera web. Am specilizat in proportie de 90 % institutiile de stat -persoane care lucreaza la relatii cu publicul in vederea aplicarii art. 69 art. 70 din legea 448/2006 pentru a le facilita accesul informational si comunicational in vederea cunosterii legilor care discriminaeaza surzii de auzitori. Am implicat direct persoana cu handicap in echipa de auzitori si am comunicat frecvent prin limbajul mimico-gestual pentru a sensibiliza publicul auzitor.

Resursele umane implicate:
Voluntari profesori, formatori, auzitori si persoane fara auz si fara comunicare verbala. Un numar de peste 50 persoane din diferite domenii de activitate si diferite varste, preoti, asistenti medicali, persoane cu handicap in grupe de 4 luni x 200 de ore lunar in doua serii in judetele Buzau si Bacau formand un numar de peste 60 interpreti in limbajul mimico-gestual ,in parteneriat cu Asociatia Sprijin Pentru Parinti Bacau. 
 
Voluntarii si implicarea lor:
Numarul de voluntari a fost in numar de 3-4 pentru fiecare judet, de regula profesori si persoane hipoacuzice,care la randul lor si-au ragit echipa de lucru pana la 10-20 persoane in fiecare judet. La Buzau numarul a fost de 50 de voluntari elevi, profesori, in alte scoli,institutii, ONG-uri 10 la numar 3-4 persoane. Numarul anual de voluntari pentru cele 2 serii de cursanti, de actiuni de disiminare si campania de strangere de semnaturi a fost de peste 80 grup mixt auzitori vorbitori si neauzitori nevorbitori. 

Responsabilitatile partenerilor:
STS -ul a fost un colaborator pentru partea de logistica. 
Scolile speciale pentru partea de disiminare a informatiei si a Legii 160/2008.
Media locala buzoiana a oferit spatii gratuit de informare si comunicare in limbajul mimico gestual saptamanal /lunar oride cate ori am trimis comunicate si prin emisiuni dedicate persoanelor fara auz si fara comunicare verbala. 
Spitalul Judetean Buzau a permis angajatilor participarea la cursuri si a incheiat un protocol de colaborare cu asociatia Centrul de Pregatire pentru o viata independenta in limbaj mimico-gestual. Consiliul Judetean Buzau prin DGASPC Buzau a pus la dispozitie spatiu gratuit de formare pentru cursul de interpret in limbaj mimico-gestual
 
Buget: 0,00 lei.
 
Contributiile in natura:
Nu a fost cazul
 

Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Lipsa implicarii celor care sunt responsabili de Legea 160/2008. 
Amanarea ca termen de solutionare sau ignoranta. 
Dezinteresul celor care ar trebui sa se preocupe de legea 448/220 fiind vorba despre un grup tinta persoane cu handicap . Un public de peste 2500 persoane alocarea unor sume de la bugetul de stat prin art 98 din legea protectiei sociale pentru o singura asociatie care Nu reprezinta in totalitate publicul tinta. Discriminarea unor alte ONG-uri care doreesc sa ajute surzii si nu pot beneficia de finatarea de care beneficiaza o alta asociatie.

Lectii invatate:
Daca ar fi sa incep acest proiect as actiona mai agresiv. Nu doar intalniri prin dialog social.
Am iesi in strada si am protesta, chiar daca nu comunicam verbal am pune mesaje cu inscrisuri SUNT DISCRIMINAT ! POT MURI! Tie iti pasa? sau SUNT CETATEAN traiesc UMILIT. Legi pe hartie in realitate oamenii fara auz si fara vorbire mor cu legea in mana! Am invatat ca decidentii politici cand nu au solutii vorbesc frumos si te trimit acasa elegant, ca o sa primesti un raspuns. Am mai invatat ca informatiile oferite in petitiile noastre pot fi culese de unii, vandute la altii care le aplica incasand si finantari. Informatia trebuie valorizata in interesul celui care o initiaza si nu comercializata cum se practica de unii angajati din institutiile de stat . Primesc o petitie, au o informatie si o folosesc pentru alte ONG-uri!
 
Calitatile proiectului:
Proiectul initial a inceput in anul 2010 si am putea spune ca are caracter inovator. 
Proiectul an de an a fost depus la Parlament si la institutiile abilitate responsabile de Legea 160/2008. 

In anul 2014 dupa intalniri directe cu persoanele fara auz si fara comunicare verbala din romania (grup de lucru ) am decis sa depunem inscrisuri la Consiliul National Pentru Combaterea Discriminarii fiind astfel singurii care ne-am propus sa realizam un serviciu 112 existent pentru toti cei care nu aun si nu comunica verbal ,peste 25000 de cetateni fara auz si vorbire. Este original pentru ca am aratat ca la Buzau se poate ,am cursat specialisti in limbajul mimico-gestual gratuit prin voluntariat la STS ,la UPU la politie. statul trebuie sa intervina si sa ne ajute le oferim solutia.Statul prin domnul Prim Ministru ne-a trimis o scrisoare de multumire in acest sens pentru initiativa. Speram ca originalitatea proiectului pilot al nostru la Buzau sa devina un model pentru toti surzii din Romania.
 
Argumentarea inscrierii in cadrul sectiunii BUGET - /EFICIENTA+
Ilustrati cum au fost atinse scopul si obiectivele specifice planificate cu un consum redus de resurse financiare: care a fost solutia abordata pentru implementarea proiectului in aceste conditii? Evidentiati indicatorii de eficienta si realizati analiza cost-beneficiu, comparand rezultatele obtinute cu resursele utilizate. 

Prin voluntariat am specializat angajatii din UPU, STS si Politie.
Deplasarile la Bucuresti pentru persoanele cu handicap au fost facute gratuit conf Legii 448/2006 
Am folosit salariul meu pentru achitarea telefonului lunar si pentru a putea comunica prin sms cu persoanele surde.
Am facut mii de ore de voluntariat eu si cei 5 interpreti autorizati in limbajul mimico-gestual in situatiile in care s-a impus spitalizarea persoanei cu handicap
 
Comunicare
Planul de comunicare:
Planul a fost anual ,trimestrial ,lunar si in urgenta 24/24 oricand a fost nevoie 
La toate petitiile cand nu am primit raspuns in termen le-am atras atentia ca legea discrimineaza surzii de auzitori celor care sunt in institutiile de stat responsabile de dreptul persoanelor cu dizabilitati .

***
Despre Organizator
Scop: Furnizarea de servicii sociale pentru prevenirea si combaterea situatiilor de criza, pentru integrarea in societate si in munca si pentru dezvoltarea personala a copiilor, tinerilor, adultilor si varstnicilor cu deficiente senzoriale auditive si a persoanelor care provin din familii mixte (surdo-muti – auzitori) precum si a celor cu probleme speciale. Beneficiari: Persoane cu dizabilitati si familiile acestora. Asociatia ofera servicii acreditate de asistenta sociala.