Promo proiect / Festivitatea de acordare a premiilor

Proiect: Aspire Academy & Aspire High School
Organizator: Aspire for Education
 
Sectiunile: 
Educatie, Invatamant, Cercetare
Proiecte pentru tineret
 
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Feb / 2014 - Dec / 2014
Acoperirea geografica a proiectului: Internationala / Toate judetele Romaniei + Europa
 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect:
Programul este sustinut de universitati internationale de prestigiu precum Harvard, Stanford sau Wharton, prin prezenta profesorilor lor care predau studii de caz in cadrul programelor de vara. In acelasi timp, proiectul este sustinut financiar de companii romanesti, fondurile fiind obtinute de voluntarii Aspire ce lucreaza in echipa de finante.
 
Rezumatul proiectului: 
In urma analizarii indeaproape a sistemului educational romanesc, am identificat o problema reala in ceea ce priveste stimularea gandirii creative a elevilor si studentilor. Sistemul este mai degraba orientat spre insusirea unor atitudini si aptitudini si nu spre descoperire. De asemenea, tinerilor romani le lipseste dimensiunea globala a educatiei, potentialul de interconectivitate si interculturalitate. Noua generatie de tineri, insufletita de idei inovatoare, care printr-o gandire critica si practica poate deveni propulsorul societatii actuale are nevoie de sprijin si ghidare. De aceea am creat Aspire, o comunitate ce are ca nucleu 2 programe desfasurate simultan – Aspire Academy – program de 8 zile pentru studenti, aflat in 2014 la a patra editie si Aspire High School – program de 4 zile pentru elevi, aflat la a doua editie. In cadrul celor doua programe, elevii si studentii participa la workshop-uri in care adopta idei ale modelului educativ al marilor universitati americane si europene, le imbina cu cele existente in institutiile romanesti de invatamant si creaza un mix original, unic. Ei interactioneaza cu antreprenori sau manageri ai unor companii importante din Romania si cu specialisti din varii domenii de activitate, iar reteaua creata in cadrul celor doua programe este baza unor proiecte ulterioare, cu impact major in mediul social si antreprenorial romanesc. Rezultatele se traduc in motivatia pe care participantii o castiga, concretizata in varii proiecte, initiative si colaborari ulterioare, unul dintre cele mai bune exemple fiind echipa de 22 de voluntari care organizeaza editia programelor din fiecare an si activitatile ulterioare din comunitate.

Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Intr-un raport din anul 2010 al companiei de consultant Mckinsey & Co Romania se situeaza printre tarile cu un sistem de invatamant sub medie, obtinand valoare 2 (mediu) pe o scara de la 1 (slab) la 5 (excelent). Cu toate acestea, anual, elevii si studentii romani obtin rezultate remarcabile in concursurile si olimpiadele internationale sau se remarca prin initiative si proiecte care au impact major in comunitatile in care acestia traiesc. Comparand aceste doua aspecte, am identificat nevoia unui program alternativ in care elevii si studentii excelenti sa poata avea acces la studii de caz condusi de profesori de la Harvard sau Berkely, dar si la o comunitate de oameni ce au obiective si interese comune, care dezvolta proiecte, colaborari, parteneriate si isi ofera sprijin in procesul de invatare pe tot parcursul vietii.

Scopul si obiectivele:
Scopul Aspire este sa descopere, sa dezvolte si sa conecteze in fiecare an 100 de tineri definiti prin excelenta, ce au demonstrat potential mare de leadership. Obiective:
- constientizarea si mobilizarea participantilor si stimularea initiativei si a spiritului antreprenorial al acestora, prin realizarea de initiative antreprenoriale sau proiecte cu impact major in societate;
- crearea unei comunitati crescande de tineri proactivi, cu idei inovative, care sa formeze si sa reprezente in viitorul apropiat masa critica a transformarii socio-economice a Romaniei.
 
Principalele activitati:
Aspire Academy si Aspire High School reprezinta nucleul comunitati si au la baza trei module principale: leadership, antreprenoriat si dezvoltare personala, dar si o importanta componenta de networking. Proiectul s-a axat pe transmiterea de cunostinte prin intermediul cursurilor sustinute de profesorii de la Harvard, dar si a dezvoltarii practice a acestor cunostinte prin intermediul rezolvarii unor studii de caz si a desfasurarii unor workshop-uri, sesiuni de dezbateri si activitati de teambuilding. Astfel, participantii au invatat tainele comunicarii eficiente, a luarii deciziilor si a muncii in echipa. De asemenea, participantii au lucrat, in echipe de 6-7 persoane, la un proiect final, bazat pe dezvoltarea unei idei de afaceri, stabilirea detaliilor strategice si organizationale (numarul de departamente, bugetul initial, strategii de marketing, etc) si prezentarea acesteia in fata unui juriu care ii determina viabilitatea. O zi obisnuita in Aspire debuteaza cu workshop-uri si seminarii predate de profesorii de la Harvard, menite sa dezvolte spiritul analitic si gandirea critica. Sesiunile de dupa-masa se focuseaza asupra antreprenoriatului si sunt sustinute de antreprenori sau lideri din domeniul mass-mediei, business-ului sau al ONG-urilor. Workshop-urile de seara vizeaza stimularea muncii in echipa si a creativitatii, luand forma unor lectii de tango&leadership sau a unor sesiuni de negociere prin joc, teatru sau improvizatie.
 
Beneficiari:
 
Beneficiarii directi ai editiei 2014 sunt 42 de studenti si 50 de elevi de liceu. In Aspire High School am avut ca participanti 42 de elevi din liceele din Romania (10 judete diferite) si 8 elevi din Republica Moldova, Serbia si Croatia, iar in Aspire Academy am avut 30 de romani (studenti in 4 centre universitare diferitesi 12 studenti international din Ungaria, Ucraina, Polonia, Serbia sau Algeria. Avand in vedere ca voluntarii din echipa de organizare Aspire se reinnoiesc anual, 21 dintre beneficiarii editiei din 2014 au candidat si au fost alesi in cadrul echipelor de marketing, finante si logistica pentru editia din 2015 a Aspire.
 
Indirecti: Peste 420 de studenti si liceeni din Romania, Europa si alte parți ale lumii au aplicat pentru programele Aspire de anul acesta. Dintre ei, 162 au trecut de prima proba de selectie, ajungand la etapa interviului. In cele din urma, au fost selectati 92 de studenti si liceeni. Fiind un proiect educational, beneficiarii indirecti ai Aspire sunt aceia la care Alumnii nostril realizeaza diseminarea informatiei si beneficiarii proiectelor pe care ei le continua sau le dezvolta in urma participarii la Aspire.
 
Implicarea beneficiarilor: 
Echipa de organizare Aspire se imbogateste cu participantii editiei din anul respectiv. Astfel, in acest moment, avem o echipa de 22 de voluntary. Cele 4 echipe (logistica, evenimente, finante, marketing & recrutare ) sunt conduse de absolventi ai Aspire Academy & Aspire High School 2013, avand componenta lor participanti din editiile 2012, 2013 si 2014. Elevii au sanse egale de a fi parte a echipelor cu studentii, iar contributia lor este notabila, indiferent de zona in care gandesc si implementeaza activitati. Voluntarii nostril au un rol crucial in dezvoltarea programelor, realizand cicluri complete de proiectare, organizare, implementare si evaluare a scolilor de vara sau ale diverselor activitati organizate in cadrul evenimentelor (webinarii pe diverse teme; activitati formale si informale; programul de mentorat).

Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Cea de-a patra editie Aspire a reunit in total 92 de participanti, elevi si studenti, acest lucru rezultand intr-o crestere substantiala a numarului total de alumni din Comunitatea Aspire, care are acum peste 250 de Alumni. Alaturi de acestia s-au aflat un numar de 20 de profesori, speakeri si mentori, dar si membrii ai echipei de organizare, interactiunea dintre ei fiind extrem de valoroasa, in contextul in care incubatoarele de idei si colaborari nu sunt un fenomen des intalnit in Romania. 

Pe parte de rezultate, participantii nostri au fost admisi la universitati de top din strainatate (de exemplu Maria Ivanciu, eleva in Ploiesti, a fost admisa la Oxford), sa obtina roluri in marile companii in domenii precum: consultanta, financiar bancar, dezvoltare; sa devina antreprenori sau sa inceapa proiecte indraznete. Alumnii nostril devin profesionisti de exceptie. De exemplu: Cristian Chis a deschis in Timisoara un centru de meditatii care pregateste elevii si studentii pentru examenele de bacalaureat sau admiterile la facultate; efiind acceptat anul acesta la 5 programe MBA la universitati precum Duke sau Yale. De asemenea, un alt rezultat al proiectului este dezvoltarea organizatiei in sine, printr-o noua structura a echipei de organizare, care a permis implicarea unui numar de 20 de persoane in organizarea viitoare, 2015 - o mare oportunitate de dezvoltare profesionala, voluntarii reusind sa practice principiile managementului de proiect, managementului financiar sau al resurselor umane, Aspire devenind pe an ce trece o structura sustenabila.

Resursele umane implicate:
Echipa de organizare din 2014 a fost formata din Boardul Executiv, 2 co-presedinti si coordonatorii celor 4 echipe: Logistica, Evenimente, Finante si Marketing&Recrutare. Fiecare dintre cei 4 coordonatori conduc echipe de departament cu 4 pana la 8 membri, deopotriva elevi si studenti, cu totii Alumni ai programelor noastre.

Voluntarii si implicarea lor:
Intreaga echipa Aspire functioneaza pe baza de voluntariat, la toate nivelurile, pornind de la Boardul Executiv si pana la echipele de implementare. Alegerea lor s-a facut in baza unei scrisori de intentie si a unui interviu, numarul de doritori fiind de 52 de persoane pentru 22 de pozitii disponibile. Implicarea lor este vizibila la toate nivelurile, atat in scolile de vara, cat si in activitatile de peste an (webinarii; evenimente formale si informare; programe pentru Alumni - Aspire Grad Program, desfasurat in fiecare primavara, care ofera Alumnilor sa castige si mai multe competente).

Responsabilitatile partenerilor:
Fondatorii Aspire sunt 6 persoane care au urmat cursurile unor universitati ca Harvard, Princeton, Wharton sau Georgetown si care si-au dorit sa aduca perspectivele acestor sisteme de invatamant si in Romania. Din 2011, de la prima editie, partenerii proiectului au fost, in primul rand, reprezentantii acelor facultati de prestigiu, care au acceptat sa predea timp de o saptamana, pro-bono, in Romania. In 2013 si 2014 au raspuns invitatiei noastre si reprezentanti ai universitatilor romanesti, profesori extraordinari care au reprezentat un mare atu pentru programul nostru. De asemenea, parteneri ne-au fost si diversi specialisti in varii domenii de activitate sau directori de companii care ne-au acceptat invitatia si care au reprezentat o sursa de inspiratie pentru participantii nostri. Profesorii si reprezentantii companiilor au devenit apoi si parte activa a procesului de mentorat, fiindu-le aproape studentilor, care, la randul lor, le sunt mentori elevilor de liceu din comunitatea noastra. O alta categorie importanta de parteneri este reprezentata de sponsori - aceia care ne-au ajutat sa acoperim costurile proiectului. Majoritatea dintre ei au decis sa ramana alaturi de noi pe parcursul tuturor celor 4 editii, fapt ce demonstreaza ca obiectivele si impactul pe care le avem nu trec neobservate in societatea romaneasta.
 
Buget: 225.000 lei
 
Contributiile in natura: n/a
 
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Una dintre principalele provocari intalnite a fost alinierea programelor tuturor persoanelor invitate. Incepand cu profesorii de la universitatile americane care aveau vacante in momente diferite si continuand cu speakerii, care aveau propriile lor agende, dar mai ales referindu-ne la perioadele de examene/ evaluari ale elevilor si studentilor a fost un proces dificil sa aliniem perioada. De asemenea, o alta provocare a fost strangerea bugetului necesar organizarii. Costurile mari s-au datorat in primul rand aspectelor logistice aducerii profesorilor din SUA, insa prezenta lor a fost un factor hotarator in calitatea proiectului, motiv pentru care companiile au decis sa investeasca aceste sume, fiind constienti de impactul mare pe care programul il are nu numai asupra participantilor, dar si asupra comunitatilor in care acestia traiesc.
 
Lectii invatate: 
Aflandu-ne in 2015 deja la a cincea editie, putem spune ca invatam lectii pretioase in fiecare an. Prima lectie este aceea de constientizare si mai puternica a responsabilitatii pe care o avem cu privire la oamenii care intra in comunitatea noastra an de an. Suntem neobositi in oferirea de programe, initiative si activitati care sa ii tina impreuna, pentru a nu irosi motivatia pe care o castiga in cadrul scolilor de vara. De asemenea, in fiecare an publicul tinta are alte preferinte in receptarea informatiei, ceea ce ne-a facut sa cautam noi si noi metode de constientizare pentru publicurile noastre tinta – am migrat mult de la o promovare clasica la promovarea online si la prezentari in cadrul liceelor si ale facultatilor.

Calitatile proiectului:
1. Prezenta profesorilor de la universitati de top precum Harvard, Wharton sau Berkeley laolalta cu profesori din invatamantul romanesc dar si a unor speakeri de la companii mari, din toate domeniile de activitate (domeniul sportiv - Ivan Pataichin; mass media - Lucian Mandruta sau Andi Moisescu; arta - Cristian Movila; business - Dan Pascariu, Bruno Roche, Gergios Argentopoulos). 
2. O admitere in program bazata pe excelenta aplicantilor, dar si pe potentialul lor de a dezvolta initiative ulterioare valoroase pentru mediul in care acestia traiesc si lucreaza 
3. Impact concret al programului asupra participantilor - admiterea lor la universitati de top in cazul elevilor, angajarea lor la companii mari, proiecte sau initiative antreprenoriale in cazul studentilor. De asemenea, activitatile realizate de ei au impact in diverse comunitati din Romania (de exemplu: in "Saptamana Altfel", Alumnii nostri vor sustine workshop-uri de Public Speaking in scoli din orasele lor de provenienta).
 
Comunicare
Planul de comunicare:
Planul de comunicare a urmatit mai multe axe: 
- promovarea online: prin social media si pe website, dar si pe paginile unor parteneri care sunt urmariti de publicul nostru tinta; 
- promovarea offline: aparitii in reviste si ziare (ex. Ziarul Financiar), la televizor (stire in prime time la ProTV); afise prezente in scoli si universitati din tara si din strainatate; prezentari despre proiect realizate de catre Alumnii nostri. 
- activitati in scoli si licee prin care potentialii participanti sa poata vedea un demo a lucrurilor intamplate in comunitatea Aspire, a metodelor folosite, dar si sa poata pune intrebari cu privire la modul in care apartenenta la aceasta comunitate ii ajuta sa isi duca mai departe planurile de dezvoltare personala si profesionala.
 
Web site proiect: www.aspireacademy.ro
 
***
Despre Organizator
Aspire for Education a fost infiintata si isi desfasoara activitatea cu scopul de a sustine dezvoltarea abilitatilor de leadership ale tinerilor din Romania si Europa, prin organizarea de programe speciale care sa faciliteze interactiunea tinerilor cu diverse personalitati marcante din tara si din strainatate. Categoriile de beneficiari sunt elevi si studenti excelenti si beneficiarii proiectelor pe care acestia le realizeaza.