Organizator: Ateliere Fara Frontiere
Sectiunile: Protectia mediului & Originalitate
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Mai / 2013 - Dec / 2014
Acoperirea geografica a proiectului: locala/ Bucuresti
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect:
Agentia Eleven Design, Fundatia pentru o Societate Deschisa si clientii resonsabili: Carrefour, Dacia Romania, IKEA, Avon, Acvatot, GfK, UniCredit Tiriac Bank, Asociatia Les Herbes Folles, F.O.N.D, Fundatia PARADA, Asociatia PAVEL, ADPARE, Asociatia Solwodi.
Rezumatul proiectului:
Remesh este un brand socialware de genti si accesorii unice si nonconformiste, realizate din reciclarea bannerelor publicitare intr-un atelier social.
Remesh este atat un proiect social, cat si de mediu, intrucat foloseste ca materie prima pentru produsele create deseuri de meshuri si bannere publicitare. Acestea arata grozav infrumusetand fatadele cladirilor si imbracand panourile in culori vesele, dar sansele sunt ca la expirarea campaniei publicitare sa ajunga la groapa de gunoi sau sa fie incinerate in fabricile de ciment, producand gaze cu efecte de sera care contribuie negativ la schimbarile climatice. Solutia propusa de noi este de a transforma aceste deseuri in genti, penare, mape si alte accesorii originale.
Resursele disponibile sunt tonele de materiale publicitare pe care le-am colectat de-a lungul timpului si din care am confectionat mii de produse. Astfel, cele mai importante realizari sunt faptul ca am reusit sa ii formam pe angajatii din atelier in domeniul confectiilor si am vandut mii de produse create de ei, lucru ce ne duce mai aproape de atingerea telului de a ne autosustine.
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Remesh a aparut ca raspuns la o problema de mediu, dar si sociala:
Inainte de proiectul remesh, nu exista in Romania o solutie de reciclare a deseurilor de materiale publicitare. Ne-am hotarat sa prelungim durata de viata a bannerelor publicitare, sa evitam acumularea lor in deseuri si sa oferim companiilor si agentiilor de publicitate o solutie pentru reciclarea acestora, precum si o alternativa de publicitate responsabila.
Din punct de vedere social, in Romania se manifesta din ce in ce mai pregnant un fenomen de dumping social, iar somajul de lunga durata, excluziunea, marginalizarea si discriminarea sunt probleme cu care Ateliere Fara Frontiere lupta prin actiunea de insertie profesionala. Am initiat proiectul remesh pentru a le oferi o sansa de reintegrare persoanelor in dificultate, in special femei.
Scopul si obiectivele:
Scopul: Colectarea a 18 tone de deseuri publicitare pe an si transformarea lor in genti, sacose si accesorii
Obiectivele propuse: Autofinantarea prin vanzarea produselor confectionate in atelier si cresterea numarului persoanelor angajate din grupuri defavorizate.
Principalele activitati:
Colectam mesh-urile si bannerele publicitare de la agentiile de publicitate şi alte organizatii care le folosesc, ajutandu-le sa isi reduca spatiile de depozitare a acestor materiale
In atelierul de croitorie avem 3 preparatori care curata si croiesc materialul destinat productiei si 3 confectioneri care il cos, transformand astfel un deseu publicitar intr-un produs finit, unic si original.
Beneficiari:
Directi: In primul rand, angajatii din atelierul remesh, in prezent - 6 persoane. Ele sunt intr-un parcurs de acompaniere spre piata muncii si aici isi redobandesc demnitatea, increderea in sine si sansa la un viitor mai bun. In al doilea rand, agentiile si companiile care produc materiale de publicitare si care nu au solutii de reciclare - noi le colectam gratuit si le prelungim durata de viata. In al treilea rand - mediul inconjurator - care rasufla un pic mai usurat pentru ca ajutam la diminuarea bannerelor care ajung la groapa de gunoi.
Indirecti: Companiile, organizatiile si persoanele fizice care cumpara produsele remesh, transmitand astfel un mesaj important: protejarea mediului inconjurator si integrarea persoanelor excluse pe piata muncii.
Implicarea beneficiarilor:
Companiile si agentiile de publicitate ne pun la dispozitie materia prima: bannerele si mesh-urile din campaniile expirate, iar angajatii din atelierul remesh le transforma in produse finite, ce pot fi personalizate si oferite angajatilor / clientilor sau vandute la diferite targuri / online.
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Am reusit sa colectam 24362,4 de tone de deseuri publicitare, dintre care am reutilizat 4400 de tone si am reusit sa vindem 11920 de produse.
In acelasi timp, angajatii in insertie din atelierul remesh au primit sansa unui parcurs de acompaniere sociala si profesionala care urmareste (re)construirea increderiii in sine si in ceilalti, (re)dobandirea autonomiei, (re)construirea angajabilitatii durabile, (re)construirea si consolidarea legaturilor sociale si familiale si (re)integrarea pe piata muncii si in societate ca cetatean cu drepturi depline.
Resursele umane implicate:
6 persoane - norma intreaga:
Patrick Ouriaghli - director general
Roxana Draghici - coordonator proiect social
Marta Tanase - coordonator dezvoltare atelier remesh
Marin Varzaru - sofer colectare
Roxana Albon - responsabil atelier remesh
Elena Copitman - manager financiar
Voluntarii si implicarea lor:
De-a lungul timpului au fost implicati 7 voluntari, cooptati prin anunturi online, iar acestia au fost prezenti la diferite targuri cu vanzare si au confectionat bijuterii din bannere si din componente de calculator ce nu mai puteau fi folosite in cadrul unor workshop-uri de reciclare, au impartit flyere cu informatii despre proiect si au promovat brand-ul remesh.
Responsabilitatile partenerilor:
Eleven Design - au contribuit la strategia de comunicare pentru lansarea remesh si continua sa ne fie alaturi prin servicii de creatie, design si fotografie;
Fundatia pentru o Societate Deschisa - in cadrul competitiei Serendino am castigat o mentiune de 800 de EUR pentru atelierul remesh; Cu aceasta suma am realizat un filmulet de prezentare, am inceput constructia unui site si a unor standuri noi pentru hypermarketurile Carrefour, unde avem la vanzare doua modele de sacose.
Petrom, in cadrul finantarii Tara lui Andrei din 2013, ne-a oferit vizibilitate;
Clientii responsabili, chiar daca nu sunt parteneri in sensul strict al termenului, au decis sa sprijine dezvoltarea durabila si activitatea altelierului remesh cumparand produse responsabile fata de mediu si societate pentru evenimentele lor.
Buget: 450.159 lei
Contributiile in natura:
In 2014 am beneficiat de publicitate in revista Business Review la schimb cu 150 de portcarti de vizita remesh.
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Un obstacol major a fost si este motivatia angajatilor - acestia nu au intotdeauna puterea si dorinta de a se schimba si adapta conditiilor de munca si mai devreme sau mai tarziu abandoneaza.
Lectii invatate:
Am invatat numeroase lectii datorita si din cauza carora am crescut, asa ca nu am schimba nimic; Am crescut mult in ultimul an si vrem sa mai crestem cel putin pe atat, iar acest lucru se va intampla inevitabil si cu bune si cu rele.
Calitatile proiectului:
Dam o a doua viata materialelor publicitare (meshuri & bannere publicitare) ajunse în faza de deseu, creand noi produse originale si prelungim durata de viata a unor materiale care au fost create cu importante resurse naturale si umane.
Produsele finite sunt originale si unice si cel mai important - sunt create de persoane aflate in dificultate, care se afla intr-un parcurs de socio-insertie in cadrul asociatiei Ateliere Fara Frontiere. Omul este in centrul proiectelor noastre: nu privim Omul prin prisma slabiciunilor sau problemelor sale, ca pe o povara fara solutie pentru societate, ci ne uitam la calitatile, competentele si abilitatile sale si pornim de la acestea pentru a construi viitorul.
Argumentarea inscrierii in cadrul sectiunii ORIGINALITATE
In Romania, exista un mare decalaj intre nevoile publicului vulnerabil si exclus si masurile care se iau pentru a promova (re)integrarea acestora. Resursele alocate grupurilor vulnerabile fiind reduse, tot mai multi oameni dependenti de sistemele sociale sunt exclusi.
Totodata, aici nu exista solutii de reciclare care sa respecte mediul pentru mesh-uri si bannere la sfarsitul campaniilor publicitare. Aceste mesh-uri publictare au o viata foarte scurta (intre cateva zile si cateva saptamani), iar numarul lor este foarte mare. Astfel, la sfarsitul campaniei publicitare, mesh-urile ajung la groapa de gunoi, sau sunt incinerate in fabricile de ciment, degajand gaze cu efect de sera care contribuie la schimbarile climatice
Remesh propune o solutie creativa de reciclare a mesh-urilor publicitare, si anume transformarea lor in genti, sacose, mape si obiecte utile intr-un atelier de insertie socio-profesional.
Prin refolosirea, si astfel prelungirea duratei de viata a bannerelor publicitare, evitam acumularea lor in deseuri si oferim agentiilor de publicitate o solutie pentru depozitarea acestora, precum si o alternativa de publicitate responsabila. Agentiile si companiile care se folosesc de mesh-uri publicitare pot fi beneficiarii acestor produse care pot fi personalizate si folosite ca material publicitar responsabil pentru clienti, angajati, parteneri etc.
Comunicare
Planul de comunicare:
- dezvoltare identitate brand
- nume categorii / produse
- materiale de prezentare
- pagina de prezentare online pe site-ul Ateliere Fara Frontiere
- pagina de Facebook
Film de prezentare a proiectului: https://www.youtube.com/watch? v=Am99fK3qH88
Web site proiect: http://issuu.com/remesh.social ware/docs/catalog_remesh
***
Despre Organizator
Ateliere Fara Frontiere este o organizatie non-guvernamentala non-profit de insertieprofesionala prin economie sociala. Concret, am creat activitati economice si locuri de munca potrivite pentru insertia sociala si profesionala a persoanelor aflate in mare dificultate.
Activitati integrate de dezvoltare durabila:
remesh – confectionarea de genti, sacose, mape de conferinta, portofele din mesh-uri publicitare reciclate;
Colectarea, reciclarea de DEEE si revalorizarea materialului IT.